För att citera ZTV: alla har en blogg, du, din morsa, min hund och likaså ZTV…

Och nu också TU Framtid!

 

Vår VD Anna Serner började blogga redan på sin första dag. Nu har vi på nya avdelningen Innovation & Utveckling varit igång i tre veckor!! Bättre sent än aldrig. Eftersom 28 % av alla 16-18 åriga tjejer (killar något mindre och bara 1 % bloggar från mobilen) i Sverige har en egen blogg som de dagligen eller åtminstone några dagar i vecka uppdaterar, så är förstås bloggformen den mest naturliga kommunikationskanalen för TU:s innovations- & utvecklingsarbete.  

 

Här kommer vi att i stort och smått berätta vad vi gör, vilka vi träffar och vilka frågor vi ställs inför. Vi kommer att försöka ha framförhållning med vilka vi ska träffa så att ni kan höra av er till oss med frågor som ni vill att vi ska ställa till dem. Vi vill gärna vara era språkrör och förlängda armar.

 

Vi kommer ha ett särskilt fokus på den unga målgruppen och deras beteenden – inte för att de nödvändigtvis är den viktigaste målgruppen, men för att deras beteenden kan hjälpa oss att få en bild av var morgondagens konsumenter kommer vara. Idag träffade vi Ungdomsbarometern som bland annat visade att tekniska drivna funktioner i mobilen (som till exempelvis att titta på filmklipp) används betydligt mindre av de unga än de funktioner som är socialt drivna (som bluetooth). Det är alltså inte tekniken i sig som intresserar de unga, utan de sociala vinningar som kommer av den. Sedan ska man inte heller förkasta de mest basala och enkla användarlösningar: vad är det unga gör absolut mest med sina mobiler idag?

 

De kollar på klockan.

 

Vi kommer leta brett efter siffror och tendenser och försöka sammanfatta och kommunicera dem på ett så enkelt sätt som möjligt. Bäst tror vi det blir om vi kan blanda empirisk forskning med inspiration från kreativa och experimentella personer och företag. Framtidsfrågorna har naturligtvis aldrig några entydiga svar, men med ökad kunskap om möjliga utvecklingstendenser kan vi påverka framtiden.

 

På tal om empirisk forskning så träffade vi igår Ingela Wadbring på Dagspresskollegiet. Hon berättade om tre spännande rapporter att se fram emot: 1) Dagstidningars förhållande till bloggosfären 2) Dagstidningars användarskapade material; vad gör man, vad tycker man, vad planerar man? 3) Läsarundersökning om vad läsarna tycker om och hur de använder användarskapat material.

 

Jon och Lena

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s