När kommer det mobila genombrottet?

Alltid intressanta Vassa Eggen listar sex möjliga orsaker varför mobilen ännu inte helt och hållet slagit igenom som medieplattform. Analysen låter för mig helt riktig.

Dessutom finns det nog även andra problem, bland annat uppfattar jag det som att det idag finns lite av ett för-många-kockar-syndrom. De olika telefontillverkarna använder olika operativsystem och gränssnitt som gör det svårt att hitta tjänster som funkar för alla. Det finns fyra olika operatörer som tar betalt på olika sätt och som innehållsleverantörerna (exempelvis tidningshusen) måste förhandla med parallellt. Och till sist även mellanhänder i form av aggregatörer och betalningsförmedlare som ska ha en del av intäkterna och implementera de saker som operatörer och innehållsleverantörer kommer överens om.

Men om man ändå ska höja blicken så återstår ju den grundläggande frågan om vad vi egentligen vill göra med våra mobiler. Hittills har varit att mycket av utvecklingen har handlat om att tjänster som finns och fungerar i andra plattformar har anpassats och flyttats över till mobilen. Det blir nästan som på datorn, i tv:n eller tidningen, fast lite sämre.

”Vanligt” surfande i mobilen kommer ju rimligen att öka allt snabbare i takt med att mobilens webbläsare blir mer lika de vi har i datorn (vilket bland annat Iphone-boomen visar . Men borde inte det riktiga genombrottet komma med tjänster och innehåll som i grunden utgår från mobilens unika egenskaper? Tjänster som är roligare/bättre/smartare att använda i mobilen än i någon annan kanal? Utvecklingen här hänger såklart också samman med hur själva mobilerna kommer att utvecklas, och där öppnar ju sådana här nyheter en del spännande perspektiv.

I brist på riktigt stora kioskvältare av tycker jag att Aftonbladets tagga-satsning är inspirerande att titta på. Hade förmånen att träffa igår Aftonbladets Björn Modée, som för närvarande åker runt och predikar om tjänsten. (Predika är väl i ärlighetens namn att ta i, men han kallade faktiskt sig själv för evangelist.) Aftonbladets resultat hittills:

75 000 installerade klienter

50 000 har taggat

25 000 har taggat flera gånger

25 % av Sverige känner till Tagga

Best-yet: 9 000 klick (Bond-kampanj)

Redaktionella taggar: 20-500


Det är uppenbarligen långt kvar till att tala om något publikt genombrott för taggning, och ännu längre till att se en lönsam tjänst. Dessutom är det ju faktiskt inte, som Modée understrykte i, första hand en mobiltjänst utan en tjänst för papperstidningar. Men inte desto mindre bidrar den till att föda nya tankar om vilken roll mobilen kan spela i medieanvändningen, och det ska bli spännande att följa den utvecklingen.

Det ska väl också nämnas att Aftonbladet inte är de enda som har tittat på den här typen av tjänster. TU uppmärksammade fenomenet för fem år sedan , och bloggen Mobilize berättar om ett projekt på samma tema som blivit liggande i byrålådan.

4 responses to “När kommer det mobila genombrottet?

  1. Pingback: TU:s framtidsblogg

  2. ..QR-kods kampanj i metro för spelet KillZone 2 rullar just nu…

  3. Nisse, jag såg det, kul. Jag kan för övrigt skvallra om att TU kommer att ha mobiltaggar på sina nya visitkort, så ingen ska säga att vi inte drar vårt strå till stacken…

  4. Pingback: Mobiltaggar going mainstream? « TU:s framtidsblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s