Klara, färdiga, gå

Hur ser ett framgångsrikt och lönsamt medieföretag ut i Skåne i framtiden? Det var frågan som diskuterades på framtidsworkshopen med Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad igår. Många perspektiv luftades, men på många punkter tycktes det finnas en samsyn kring vad som kommer att urskilja vinnarna på den framtida mediemarknaden. Några av de faktorer som lyftes fram som kännetecken för framgångsrika medieföretag inom 3-5 år var:

  • Att papperstidningen börjar paketeras som en lyxig premiumprodukt, i många fall med fådagarsutgivning i stället för daglig utgivning.
  • Att man är generös med att publicera sitt material på olika platser på nätet och med att länka vidare till annat material från den egna sajten.
  • Att man ser mobilen som en unik och viktig kanal för att kommunicera med läsarna.
  • Att online-video blir en frekvent och naturlig del av nyhetspaketeringen.
  • Att multijournalistkompetens –  kompetens för att publicera i både print, webb, mobil och video – görs till ett anställningskrav för reportrar.
  • Att man satsar ännu mer än idag på superlokala nyheter.
  • Att kunskapen om läsarna i större utsträckning än idag används för att erbjuda smarta,  riktade och individanpassade annonslösningar.

Känner du igen resonemangen och tankarna? Visst, Martin Jönsson och andra har skrivit om liknande överlevnadrecept för länge sedan. Det som är intressant är att dessa tankar nu skrivs ner som faktapunkter av tidningsledningarna . Branschen (eller i alla fall delar av den) verkar ha närmat sig ett beslut om färdriktning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s