Framtidsscenarier för mobil annonsering

Att Internet – och i förlängningen också konsumtionen av nyheter – till stor del håller på att flytta in i mobilen tycks vara klart. Men i vilken takt annonspengarna kommer att flytta efter är mer osäkert. Senaste veckorna har det kommit några olika prognoser för utvecklingen det närmaste året:

  • I en rapport från JP Morgan talas om att den mobila annonseringen växer snabbt även i ekonomisk tillbakagång och en fördubbling av annonsintäkterna till 2010 förutspås.
  • IRM räknar med en betydligt blygsammare tillväxttakt när man tittar på mobilannonsering på den svenska marknaden. Man prognostiserar en ökning från 38 till 51 miljoner 2009 (38 miljoner utgör omkring 0,1 procent av den totala reklamkakan i Sverige).
  • Vassa Eggen hänvisar till en spaning från Mobile Entertainment Forum som också den tonar ned förväntningarna. Här anges inga siffror, men man fastslår att det inte kommer att ske något genombrott under det kommande året.

One response to “Framtidsscenarier för mobil annonsering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s