Vad branschen vill ha

TU har ringt runt till några medlemmar för att höra vad de vill att vi ska lyfta under branschdagarna i Stockholm i oktober. När man går igenom svaren hittar man en röd tråd. Det handlar om flerkanalpublicering. Det finns ett gemensamt behov av att konkretisera hur traditionell media och nya medier kan samverka, i en enhet – istället för att konkurrera.

Samtidigt hör man flera röster som vill ha en enkel skola för alla nya publiceringsmöjligheter på webben. Man säger att folk i tidningsbranschen är lite till åren och har svårt att hänga med. En enkel, liten tecknad film om vad Twitter är kan du titta på här. Och en ordlista här. Och även här finns en ordlista lite längre in i uppsatsen om Nyhetsförmedling 2.0.

Vad branschdagarna måste göra är att skingra orosmolnen som hopar sig över diskussionen om det nya medielandskapet. Frågor som dykt upp: Hur ska vi marknadsföra oss som mediehus, när markanden inte är redo? Hur kan man stärka varumärket med nya medier – utan att haverera publicistiskt? Gräver vi vår egen grav när vi ägnar all vår mentala energi åt nya medier? Vart tar journalistiken vägen i gratissamhället?

Det handlar om att få längre livslängd och bättre bärkraft i varumärket genom att förnya/hålla liv i nyheterna. Att vara lätta att nå, genom flera ingångar till tidningarnas material – är morgondagens kundservice. Redan 15 april kan man bli inspirerad till hur – genom att gå på Medieutbildarnas inspirationsdag om hur man redaktionellt kan arbeta med sociala medier. Sofia Mirjamsdotter och Björn Falkevik utbildar i hur man ökar engagemanget hos de unga läsarna genom att kasta sig ut på Facebook, Youtube och Mikrobloggar.

Sedan är vägen mellan nya medier och traditionella medier inte enkelriktad. Amerikanen Joshua Karp ville ta tillvara på det bästa av bloggvärlden och kombinera det med den tryckta papperstidningen. Så han startade papperstidningen ”The printed blog”, vars första nummer trycktes i januari i San Francisco och Chicago. Bloggarna får inte betalt för texterna, men får del av annonsinstäkterna. Även mikrobloggare gillar print. I slutet av januari startades All Tweet Journal som samlar material från mikrobloggen Twitter. Man kan beställa den som tryckt tidning för fem pund eller ladda ner den som pdf.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s