Trendspaningar

Ingela Stenson, analytiker på United Minds har sammanställt resultatet av en bred trendspaning i flera länder. Det sammanfattas så här:

1) Ytterligheter – lagom är inte alls bäst

2) Godhet – Affärsidéerna idag ska vara präglade av glöd och engagemang ”Build your business out of passion”

3) Njutning & Sinnlighet – inte lida och försaka

4) Genuinitet – inga fejkade dokusåpor

5) Läkning – vi vill må mer än bra

Kairos Future har också trendspanat kring ungas drömsamhälle genom att ställa frågor till 19 000 unga mellan 15-19 år. Kairos något paradoxala slutsats är att dagens unga är individualister OCH kollektivister. De kallar det för MeWe-generationen. En generation som tycker att det viktigaste av allt är att känna sig fri (93 %) – men som också tycker att bland det viktigaste är att vara med sin familj (76 %) och med vänner (90 %).

En ganska bra samanfattning till varför sociala medier haft en sådan framgång – ett byggandet av det personliga varumärket i kombination med socialt umgänge.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s