Att läsa sina läsare

Hur företag kan bli bättre på att lyssna på och interagera med sina kunder var inte oväntat ett återkommande tema på Cebit-mässans ”webciety”-del. Fler och fler företag inser att det är helt nödvändigt att lyssna på sina kunder om man vill ha dem kvar – och att det idag också är betydligt lättare att göra det än någonsin tidigare.

Det här är såklart inte minst sant för medieföretag. Det handlar dels om att lyssna på sina kunder/läsare för att kunna ge dem det innehåll de vill ha, men också att lära sig så mycket som möjligt om läsarna för att kunna leverera effektiva annonslösningar. Att samla in information om sina kunder/läsare på nätet kan man grovt göra på åtminstone tre sätt (det finns säkert fler):

  1. Fråga kunderna. Sociala medier som Facebook och Myspace bygger till stor del på att användarna frivilligt lämnar ifrån sig uppgifter om sig själva – ålder, intressen, social status etc – som används för att göra tjänsten mer personlig och rikare på innehåll. Även traditionella medier borde rimligen kunna samla in mer information den här vägen än man gör idag. Att skapa frivilliga tjänster som bygger på att läsaren kan lämna uppgifter om sig själva och sina intressen för att få en mer individuellt anpassad nyhetssida.
  2. Titta på vad kunderna gör. Genom att följa beteenden på den egna sajten kan man göra kvalificerade gissningar om vilka intressen och önskemål som användarna har, och utifrån det bli mer träffsäker både i det redaktionella materialet och annonserna. Här sitter ju tidningarna redan idag på massor av information om sina användare som skulle kunna användas i större utsträckning. Mindpark skriver utförligt om hur tidningarna kan utnyttja kunskapen för att tjäna mer pengar. Core Media demonstrerade på Cebit ett redaktionellt system där man har byggt in den här funktionaliteten och som man idag levererar till bl.a. Bild.
  3. Lyssna på vad kunderna säger till andra. Att bevaka vad som sägs om det egna varumärket i bloggar, på forum och communities – och använda informationen i produktutvecklingen, för att hitta välvilligt inställda som kan sprida företagets budskap och för att snappa upp kritik innan den växer till en kris. Det här är något som formligen exploderar bland konsumentföretag just nu, och därmed dyker det också upp fler och fler företag som erbjuder tjänster för att underlätta omvärldsbevakningen. Flera företag på Cebit-mässan demonstrerade sådana tjänster, och i Sverige finns bl.a Early October som gör något liknande. Men väldigt mycket kan man också göra själv utan att köpa in tekniska lösningar, PR-konsulten Stefan Ronge berättar här om hur man kan bygga sina egna verktyg för att lyssna av den ständigt pågående konversationen på nätet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s