Gratis börjar kosta

Media blir mobilt igår rådde ganska stor enighet i flertalet frågor – tidningarna måste våga satsa på den mobila kanalen, det är viktigt att utnyttja mediets specifika egenskaper och inte bara pressa in webben i mobilfönstret, man bör satsa på både mobil webbsajt och Iphone-applikationer, affären ligger i många små intäktsströmmar snarare än enstaka kioskvältare. Med mera.

På en punkt blev dock skiljelinjen mellan deltagarna väldigt tydlig – kan man ta betalt av slutanvändaren för nyheter eller inte? Flertalet talare ansåg att det här är en väg bland andra som bör testas, medan framförallt Joakim Jardenberg menade att det är ett nödvändigt strategiskt vägval att ge upp alla drömmar om att kunna ta betalt för innehåll i digitala kanaler. Uppdatering: Joakim Jardenberg utvecklar resomemanget här.

På flera håll runtom i medievärlden tycks det dock som att medieföretagen åter börjar snegla mot användarnas plånböcker efter en inledande gratisperiod.

I musikvärlden börjar Last FM, som tidigare varit en gratistjänst, ta betalt för musiken för användare utanför Storbritannien.

I Sverige har Dagens Media upplyst kunder om att man ska börja låsa innehåll för andra än prenumeranter. Aftonbladet har nyligen höjt priset för Plus-sektionen, där man i år också bland annat lägger spelarintervjuerna som man gör som upptrappning inför allsvenskan.

I USA har New York-tidningen Newsday meddelat att man tänker börja ta betalt för innehållet på sajten. Även magasinen Time och People överväger att införa avgifter.

I England är Independendent och Times inne på samma spår.

Debatten gratis vs betalt har f.ö. också gått intensiv i mikrobloggvärlden efter ett utspel av Mktmedias vd Bosse Svensson i Medievärlden. Same Same But Different berättade om detta i den efterföljande veckorapporten.

One response to “Gratis börjar kosta

  1. Jag vek ut texten lite i förmiddags, som en fortsättning på gårdagen:

    http://mindpark.se/2009/03/27/ibland-ar-det-faktiskt-svart-eller-vitt/

    (Och mitt direkta svar till Bosse ligger i Medievärldens inkorg)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s