Grattis på födelsedagen Spotify – hur många fler blir det?

Förutom att det är första april idag (med allt vad det innebär…) så är det också treårsdag för Spotify (även om tjänsten Spotify har varit publik i mindre än ett halvår).

När KTH idag inbjöd till Branschdag Medieteknik idag var födelsedagsbarnet en av de stora publikdragarna. Andreas Liffgarden, Business Development Manager, gav en intressant och relativt öppenhjärtlig redogörelse för hur företaget ser på sin utveckling hittills och framtiden för företaget.

Spotify är ju intressant som ett stort test av en enkel och tydlig affärsmodell för innehåll i digitala kanaler – annonsintäkter i gratisvarianten och avgifter för premiumtjänsten. I modellen ingår att betalningen är extremt enkel för användaren – en fast månatlig summa till en enda mottagare för obegränsad innehåll från massor av olika rättighetsinnehavare. (Att försäljning av mp3:or skulle vara en viktig del av Spotifys affärsmodell i framtiden avfärdade Liffgarden.)

Spotify har ju fått massor av credit, och jag tycker att det är extremt välförtjänt. Dels för modet att ge sig på att överbrygga den till synes avgrundsdjupa klyftan mellan skivindustrin och gratisnedladdarna. Och dels för att man har gjort det snyggt och enkelt för användaren. Men det betyder inte att Spotify nödvändigtvis kommer att fungera som affärsidé. De frågetecken som jag hade innan jag lyssnade på Liffgarden, finns till största delen fortfarande kvar. Exempelvis:

  • Är användarna beredda att betala? Antalet betalande användare var en av de frågor Liffgarden passade på, och det finns förmodligen skäl till det. (Mikael Haglund från IBM som talade innan Liffgarden skickade en passning i stil med “Jag är stolt att säga att jag betalar för Spotify – jag är en av de tre premium-kunderna”.) En reflektion är att inbjudningssystemet som först verkade som ett lyckat PR-knep för att elda på hajpen nu känns mer som en black om foten. Hur kul är det att betala för en tjänst som andra får gratis “för att man inte är inbjuden”?
  • Hur attraktivt är det att vara en annonsör som av användaren så uppenbart ses som något nödvändigt ont, som en surrande fluga som man skulle göra sig av med om man bara hade råd med (eller iaf ville lägga pengar på) en flugsmälla?
  • Hur långt tålamod har investorerna? Liffgarden gjorde ingen hemlighet av att skivbolagen tar ut stora summor även om han inte ville ge några siffror. Utan några stora intäkter från vare sig prenumerationer eller annonser måste det rimligen rinna pengar ur bolaget i ganska hög takt.

Samtidigt finns det ju faktiskt också flera saker som talar för Spotify. Bland annat att man relativt snart kommer att lansera Spotify för mobilen – och då enbart som premiumtjänst. All kunskap Spotify har om sina användare genom spellistor och annat borde också kunna gå att använda för att ge ett större mervärde till annonsörer. Och slutligen finns det ju rätt klent med konkurrenskraftiga – och lagliga – alternativ. Att fylla en 160 gb Ipod med musik från Itunes skulle som exempel kosta i runda slängar 300 000 kronor.

De här frågorna – eller åtminstone den övergripande om huruvida Spotifys affärsmodell fungerar eller inte – lär få ett svar inom en inte alltför avlägsen framtid. Det blir intressant att följa utvecklingen och se om det finns några lärdomar för andra medieaktörer.

One response to “Grattis på födelsedagen Spotify – hur många fler blir det?

  1. Bra inlägg! Skall bli grymt spännande att följa detta, jag håller tummarna!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s