Kreativa produktplaceringar

Msn Innovate. Två kreativa byråer, en från väst (AKQA) och en från öst (GT Tokyo), visade upp hur de arbetar med nya former av digital marknadsföring.

Deras framgång ligger i att ta fram koncept som förenar innehåll med konsumentnytta. AKQA:s kreativa chef James Hilton utsågs nyligen av tidningen Campaign till ”Best new media creative”. AKQA står bland annat bakom webb-TV showen NIKE LIVE, Nikes fotbollstränings mobilapplikation ”Bootcamp” och idéutvecklat Fiat:s koncept för hur deras bilköpare kan räkna sin miljöpåverkan. GT Tokyos kreativa chef Naoki Ito har de senaste två åren vunnit sju Cyber Lions. Några av hans senaste kampanjer är Sony Walkmans ”REC YOU” och UNIQLO MARCH.

James Hilton sammanfattade framtidens kommunikationstrender med orden innehåll, konsument och konvergens med slutsatsen att utmaningen ligger i att kunna koppla konsumenten till produkten/varumärket.

Det finns ett stort behov av innehåll i morgondagens digitala marknadsföring. Tendensen att alla företag håller på att bli medieföretag är tydlig. För tidningsbranschen, som redan är innehållsleverantörer ligger det förstås möjligheter i detta, men kanske behöver man samarbeta mer med kreativa byråer och rentav andra varumärken för att nå ut med sitt innehåll? Även för tidningsbranschen ligger utmaningen i att hitta nya sätt att koppla innehållet till konsumenten. Här kan AKQA och GT Tokyos kampanjer vara en inspiration (Naoki Ito visade även den ambitiösa ”0,2 mm” kampanjen för Kondomen Sagami Original – en reklamfilm som filmades i realtid och parallellt streamades ut).

Msn Innovation gav också en del tankar kring morgondagens affärslösningar. Kanske kan det komma att handla om produktplaceringar. När Alexander Bard pratade om produktplaceringar på Teracoms framtisdag tidigare i mars hördes en del suckar från publiken. Bard menade att det inte handlade om den gamla skolan av produktplaceringar, som att ställa en coca-cola flaska på Bonds skrivbord, utan mer om integrerade, smarta produktplaceringar. En av Teracoms filmer från Korea berättade bland annat om ett mobilt nyhetsprogram där tittare kunde köpa nyhetsankarets örhängen via mobilen medan hon tittade. Och interaktiva produktplaceringar dyker upp på nytt under MSN Innovate på Rival. I och med att konsumenterna övergår från det passiva TV-mediet till det aktiva dator-mediet möjliggörs nya intäktssätt. AKQA visade en film de gjort för Nike där man kan följa några av Nikes superstjärnor under deras träning. Filmen ger fansen unik information om deras idoler och samtidigt möjlighet att interagera med filmen genom att klicka på idrottsstjärnornas kläder och accessoarer och genomföra köp av dessa.

Självklart är det känsligare för en publicist att koppla sitt innehåll så nära en affär, men i framtiden kommer andra varumärken att hitta nya affärsmöjligheter genom nya typer av produktplaceringar. För kommersiella varumärken är det bara kreativiteten som står i vägen för nya intäktsmodeller. Var går gränsen för morgondagens publicister?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s