Vad som helst, var som helst, när som helst, i vilken kanal som helst!

Alan Rosenfeld, utvecklingsansvarig på Apple, talade under Guldäggsveckan om hur mediekonvergensen skapar nya möjligheter för annonsörer och medieföretag att nå konsumenten via alla nya medieplattformar. Alan pekade på:

  • Varje generation bevarar sitt mediebeteende. Vill man veta något om vilka medier som dominerar om 10 år ska man titta på hur 18-25 åringarna konsumerar medier i dag.
  • Räkna med att kommunikation mellan människor och organisationer allt oftare går via video/rörlig bild.
  • Medierna går från produktion och publicering i en eller få kanaler via kontroll över produktion och publicering i flera kanaler till en situation där konsumenterna publicerar sig själva  i många kanaler. Vilken blir då mediernas roll?
  • Medieutvecklarna ska förhålla sig till konsumentens krav på : anything, anywhere, anytime in any device.
  • Tänk ”long-tail” produkter. Få kunder som köper varje produkt blir till stora pengar med många produkter och många kunder.
  • Mediekonsumenten är villig att betala för personaliserad/specialiserad information, men betalar inte för broadcastad info för alla.
  • Medieföretagen måste också våga dra en linje i sanden som utgör gränsen för vad som ska vara gratis och vad man ska ta betalt för.
  • Betalare kan vara annonsörer, sponsorer, prenumeranter eller ”lös-köpare”.
  • Dessvärre finns ingen ”silver bullit” som löser bristen på affärslösningar. Istället är rekommendationen att starta utvecklingsavdelningar eller ”lab” som prövar sig fram. Han tog Telegraph Lab som exempel. Där samarbetar IT-, kommersiella  och redaktionella avdelningar kring försöksprojekt som går från idé till lansering (eller nedläggning) på 6-10 veckor. Tester är enda möjligheten att få reda på vad som fungerar, eftersom det inte finns några färdiga lösningar.
  • Håll alltid kanalen öppen mot konsumenterna, vad dom gör och vill – låt dom styra färdriktningen. Vänta inte till en ny trend eller idé slår igenom – då är det för sent.
  • Slutligen – låt inte IT-avdelningen begränsa idéerna!

One response to “Vad som helst, var som helst, när som helst, i vilken kanal som helst!

  1. Tänk att sanningen ofta ska komma från folk utanför vår bransch. Elva otroligt viktiga punkter som alla TU-företag borde analysera och utvärdera i den egna verksamheten.
    Tyvärr finns det för många stoppklossar på vägen som tror att det räcker att sitta still i båten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s