Gasa och bromsa genom lågkonjunkturen

I dessa tider duggar tipsen om ”så klarar du dig i lågkonjunkturen” tätt.  En som tar sina egna råd på allvar är tidningskonsulten Juan Antonio Giner   I en artikel i INMA:s nyhetsbrev e4 listar han sina 10 bästa råd till mediechefer som ska leda verksamheten genom lågkonjunkturen.  Vid en första genomläsning förefaller råden som självklarheter, eller  rent av bland några i den svenska medievärlden som lätt konservativa .  Men som vanligt när det gäller Giner så kokar han ner frågeställningarna till några enkla analyser och tips (i punktform!) som både är fokuserade och handlingsorienterade, till nytta för de mediechefer som både vill bromsa och gasa genom lågkonjunkturen .
Juan Antonio Giner – 10 råd till mediechefer i  lågkonjunktur:

  1. INVESTERA I KÄRNVERKSAMHETEN.  God journalistik och hög service till läsarna är tidningarnas främsta till gång, om de klarar av att vara relevanta för läsarna. Bra journalistik är viktigare än mycket.
  2. PRIORITERA  Medieflöde 7/24 är en realitet, gratistidningar, differentiering –  unikitet och nödvändigheten av interaktion med läsare och annonsörer  är självklarheter. Acceptera förändringar i omvärlden  och  våga omprioritera därefter.
  3. KOMMUNICERA. För en oavbruten dialog med anställda, kunder  leverantörer och andra intressenter till företaget. Ge din bild av läget i omvärlden.  Balansera optimism med realism. Tystnad kan tolkas som om något inte är som det ska och skapa oro. Involvera annonsörerna och behandla dem som partners. Uppmuntra journalister göra grävande jobb.  Försätt dig inte i ”papperstidningen – kommer –att dö- diskussioner.
  4. GE LÄSARNA RÅD OCH NYA LÖSNINGAR Den bästa säljaren har djup förståelse för sina kunders affärer och drivkrafter. Följ och förstå dina läsares och kunders behov och förse dem med nya  lösningar. Konsumentjournalistik efterfrågas mer i kristider, inrätta fler ”hot-lines” och rådgivningsspalter. Ge  arbetslösa – ”så finner du ett arbete” reportage”.  Skapa chattforum om försäkringsfrågor, jobb, sparande,  entreprenörskap etc.
  5. SÄNK INTE PRISET Markera istället att det redaktionella materialet sparar pengar för läsarna och att annonser genererar intäkter för annonsören.  Istället för att sänka priset , ge kunden mer service, addera värde genom  paketlösningar,  nya nätprodukter. (McKinsey har räknat fram att en prissänkning på 5 % kräver ökad försäljning på 19% – och det inträffar så gott som aldrig)    Håll kvalitetsfanan högt!
  6. SATSA PÅ KÄRNAN Investera i 7/24 multiintegrerade redaktioner. Undersök förutsättningar för samarbeten med konkurrenter. Låt bli investeringar i sådant som inte tillhör kärnverksamheten.. Tänk på att tryckeriverksamhet inte är kärnverksamhet.  Sälj och flytta ut från dyra, exklusiva och icke ändamålsenliga lokaler.
  7. SATSA PÅ RÄTT HÄST Vilka medarbetare levererar och vilka gör det inte?  Belöna de som långsiktigt bidrar till resultat och satsa på strategiska rekryteringar. Tänk bortom de traditionella mediehusen.  Tidningarna behöver ny kompetens med erfarenhet från andra branscher så som teknik, entreprenörskap, sälj och marknadsföring.
  8. LÅNGSIKTIG BONUS Utforma eventuella bonusprogram så att de stimulerar långsiktigt agerande och vinstmaximering.  Om lönsamheten går ner eller försvinner ska bonusarna bort.
  9. TÄNK EFTER FÖRE Tänk två gånger innan ni köper in externa tjänster så som material och produktion från utomstående leverantörer .  Det kan vara en lösning för delar av verksamheten som inte ingår i kärnan. Men aldrig för den kärnliggande journalistiken.
  10. KÖPLÄGE För medieföretag  med god kassa – gå mot strömmen i lågkonjunktur, genom uppköp eller fusion med andra företag. Tiden är nu rätt för att köpa små, unga och  talangfulla företag  som kan bidra till ny verksamhet och utveckling i det gamla.

/akm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s