Vad skulle hända om tidningsläsarna vore stora som King Kong?

Innovationer uppstår i allmänhet när att gamla problem betraktas från nya perspektiv. Men hur skaffar man sig då nya perspektiv? Kommunikationskonsulten Johan Ronnestam levererar ett konkret förslag i sin blogg. Tricket är, menar han, att tvinga sig själv att tänka i nya banor genom att ställa sig frågor som börjar med ”Vad skulle hända med våra produkter/tjänster om våra kunder…”. Exempelvis: Vad skulle hända med våra produkter om våra kunder…

…vore stora som King Kong?

…vore små som möss?

…inte hade några pengar?

…kunde andas under vattnet?

…sov på natten och var vakna på dagen?

…aldrig lämnade sina hem?

Angreppssättet bör vara lika gångbart för medieföretag som för vem som helst annars. Det sätter onekligen fart på fantasin om inte annat.

(Är dock mer tveksam till att Ronnestam framhåller Mr. Singh Bangras korvar med mönstrade skinn som ett av de främsta nutida föregångsexemplen på innovationsområdet. Om det är det som är nästa stora grej så borde väl fortfarande blommig falukorv finnas kvar på marknaden?)

One response to “Vad skulle hända om tidningsläsarna vore stora som King Kong?

  1. Tack för länken och kul med blommig🙂 Den hade jag helt missat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s