Tredje stadsmakten medborgarnas verktyg

Kan en blandning mellan medborgarjournalistik och kvalitetsjournalistik hålla engagemanget för journalistiken vid liv bland morgondagens konsumenter? Det finns en hook: För att en gäng-finansiering ska bli framgångsrik måste kunden känna ett starkt personligt engagemang för produkten. Det har gällt till exempel musik och kläder:

Amsterdam finns till exempelvis företaget sellaband.com. De låter osignade artister lägga upp tre låtalster. Besökarna kan sedan investera i den musik som de tror på. När artisten lyckats få nå en kritisk summa om 50 000 dollar använder Sellaband pengarna till att producera ett album och sälja det via på sin egen sajt och andras.

Gäng-finansieringen har även nått modeindustrin – ett exempel är CatwalkGenius.com. Ungefär samma upplägg – enskilda designers lägger upp sina kreationer– när man nått summan 70 000 hjälper CatwalkGenius till att ta fram och sälja en hel kollektion.

Det finns uppenbara svårigheter med crowd funding som affärsmodell för journalistik. Men det som verkligen skulle kunna bli intressant om medborgarna kan börja använda den tredje statsmakten som ett demokratiutövande verktyg. Några som tror på modellen är danska Politiken – som till hösten inför en satsning på att läsare mot betalning får beställa vad de vill ha undersökt – och amerikanska “Spot Us” som satsar på gäng-finansierad kvalitetsjournalistik. Här en intervju med Spot Us-grundaren David Cohn om den grävande journalistikens framtid inom gäng-finansieringen.

Vodpod videos no longer available.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s