Testa dig själv

Just hemkommen från frukostdragning av Studentmedias pinfärska trendindex om unga, kommunikation, media och reklam.

Resultaten från Trendindex visar ett par paradoxer:

  • Det pratas ibland om att övergången till nya medier kommer att urholka det höga förtroende som traditionella medier åtnjuter idag. Men enligt Trendindex har unga idag ett högre förtroende (40%) för nättidningar än för kvällstidningar (25 %).
  • 25 % av alla unga (15-27 år) har idag en egen blogg. Samtidigt säger 6 av 10 att de inte tror att bloggar kommer vara en intressant kommunikationskanal i framtiden. (När det gäller framtiden för mikrobloggar är ungdomarna ännu mer skeptiska – 8 av 10 bedömer att de kommer vara ointressanta i framtiden.)

En reflektion är att unga människor tycks ha ett helt osentimentalt förhållningssätt till medierna och den snabba utvecklingen. Det man gillar idag räknar man med att man kommer att dissa imorgon. Men det fungerar åt andra hållet också – varumärken som går online kan rentvättas ifrån gamla, negativa föreställningar som finns kopplade till varumärket.

Är resten av kommunikationssamhället beredda på att vara lika snabbfotade som ungdomarna?

Trendindex har också frågat ungdomarna vad som krävs för att de ska tycka att ett medium är intressant. Så varsågod – en checklista för om du/ni är ett intressant medium för unga. Svarsalternativ: JA, NEJ, KANSKE. Är ni:

  1. Enkla?
  2. Snabba?
  3. Tillgängliga?
  4. Billiga?
  5. Trendiga?

One response to “Testa dig själv

  1. As Charlie Sheen says, this article is ”WGIINNN!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s