Vilket koldioxidavtryck gör din publikation?

När företag som Coca-cola, Pepsi och Apple börjar märka sina produkter med hur stort koldioxidavtryck de gör, kan det vara dags för medieindustrin att fundera över koldioxidavtrycken på sina produkter, enligt en artikel på sajten Seybold online. (http://www.seyboldreport.com/ready-or-not-welcome-age-low-carbon-publishing)

Discover magazine har räknat ut att koldioxidavtrycket för hela livscykeln när det gäller varje individuell tidningskopia av tidskriften är detsamma som ha tolv 100-watts glödlampor tända en timme. Inom de närmaste åren kommer det att blir ännu vanligare att man redovisar livscykeldata och koldioxidavtryck på både tryckta och digitala medier, spår man.

Alla utgivare borde därför fråga sig om man vill gå i spetsen för utvecklingen, eller tvingas in i den. Likaså spår man att annonsörer i framtiden kommer att fråga hur stort koldioxidavtryck som just deras annons gör i en specifik publikation, eller i olika typer av digitala kanaler.

Nu kan man vänta sig att olika typer av tjänster växer fram, som gör det lättare att på olika sätt mäta koldioxidavtrycket. Olika typer av digitala skrivare kan i framtiden börja skicka information om energianvändning och annan livscykeldata så att man enkelt kan räkna ut koldioxidavtrycket. Det viktigaste, enligt artikeln, är dock att medieindustrin får upp ögonen för de nya krav som ställs av både konsumenter och annonsörer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s