Så når du de unga läsarna online – sju gyllene regler

I dagarna har det kommit två rapporter om vad unga människor efterfrågar när de konsumerar nyheter. Dels Studentmedias Trendindex som skjuter brett och försöker förklara svenska ungdomar utifrån allt från favorit-tv-serier till attityder gentemot reklam i mobilen. Och dels Newspaper Association of Americas (NAA) ”What Teens Want From Online News” som är en mer ambitiös undersökning av ungas nyhetskonsumtion på nätet.

Även om ambitionsnivån och studieområdet skiljer sig lyser en iakttagelse igenom (en iakttagelse som också ger stöd till  teorier som The Dumbest Generation (eller Katarina Graffman försvenskade version Generation noll koll)). Nämligen att enkelhet och en fast hand som vägleder genom nyheterna är en förutsättning för att fånga unga läsare. Alltför fullmatad layout och ogenomträngliga textblock är ett säkert sätt att skrämma bort nyhetsovana läsare.

NAA har testat ett antal olika typer av nyhetssidor på tonåringar för att identifiera vad som lockar och vad som avskräcker. Och det hela landar i slutsatsen att nyhetssajter i dag i allmänhet är lämpade för ”news junkies” och inte för att attrahera och vänja in nya målgrupper.

Något bearbetat kan resultatet sammanfattas i sju gyllene regler för att attrahera nya läsare (som alltså inte nödvändigtvis behöver vara just tonåringar, utan nyhetsovana i allmänhet):

  1. Rensa upp på förstasidan. Luftighet och överskådlighet är a och o för att väcka och bibehålla intresse.
  2. Hierarkin mellan nyheterna måste vara oerhört tydlig för att ovana nyhetskonsumenter ska kunna orientera sig och värdera.
  3. Rubrikerna måste tydligt förklara varför nyheten är intressant.
  4. Förstasidan ska fungera i sig själv – utan scrollningar eller klick. Den ska ge snabb överblick på samma sätt som ett radio- eller tv-program.
  5. Korta sammanfattningar av nyheterna på förstasidan är essentiellt.
  6. Texter bör delas upp i flera mindre ”munsbitar” i stället för att presenteras i längre sjok. Det behövs fördjupning (eller snarare pedagogiska förklaringar), men den ska ligga separat från huvudtexten (NAA kallar upplägget ”The Story Plus”).
  7. Designen bör påminna mer om ett magasin än en traditionell dagstidning.

2 responses to “Så når du de unga läsarna online – sju gyllene regler

  1. Vi överskattar människors förmåga att läsa och förstå information. Det finns förvisso många duktiga läsare, men det finns också många som inte är det. Det danska fackförbundet 3F har gjort en eye trac-undersökning av hur medlemmar i organistaionen klarade att läsa 3F:s sajt. (kolla på http://www.update.dk/cfje/vidbase.nsf/ID/VB01751618. Resultatet är nedslående. Men 3F tar också problemet på allvar och bygger om sin sajt. Man ska göra ett nytt test och se om den omgjorda sajten fungerar bättre. 3F:s förbättringstips liknar de tips som NAA tagit fram.

  2. Tack för länken, intressant!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s