Inspiration för vinnande dagstidningsdesign

Det är uppenbart att design och stilfrågor är helt avgörande när det gäller att fånga unga konsumenters intresse. Men kan dagstidningar någonsin bli rena designprodukter och kan ett dagstidningsvarumärke associeras till en viss stil? Tja, varför inte? Nedan lite inspiration från runtom i världen:

The Society for News Design (vars egen hemsida inte är någon direkt våt designdröm) annonserade nyligen vinnarna i den årliga tävlingen The College News Design Contest där studenter tävlar i tidningsdesign. Nedan vinnaren i klassen ”front page”. Fler exempel finns på tävlingens flickr-sida.

Page1_9.30.indd

TED lade för någon månad sedan ut en föreläsning av polske designen Jaced Utko om hur han arbetat med redesign av Bonnier-dagstidningar i Östeuropa med stora upplageökningar som följd:

På European Newspaper Congress nyligen blev det tydligt att allt fler dagstidningar överger den traditionella dagstidningsdesignen och sneglar mer på magasin, vilket Vassa Eggen har återgett. Några andra spaningar därifrån:

  • Ett dominerande foto i stället för flera mindre.
  • Alltmer utrymme lämnas som vita ytor. (Förmodligen ett tecken på att designers vinner mark snarare än att det sparas in på det journalistiska innehållet…)
  • Europeiska dagstidningsdesigners sneglar allt mer på skandinaviska tidningar och allt mindre på amerikanska.
  • Spanska tidningar är bäst i Europa på nyhetsgrafik.

One response to “Inspiration för vinnande dagstidningsdesign

  1. En annan intressant sida om tidningsdesign finns på http://visualeditors.ning.com/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s