Råd från Stockholm Media Week

Förmiddagens pass på Stockholm Media Week handlade om framtid, trender och utveckling. Mycket av det som sades har hörts förut, men det kom också fram några konkreta råd för papperstidningar och mediebolag som kan vara värda att lyfta. Framför allt från gästtalarna Tom Gardner (The Motley Fool) och Nikesh Aora Philip Schindler (Google). Några exempel:

  • Gör en grej av läsarmeverkan i stället för att pliktskyldigt ta in läsarkommentarer –  satsa på en ”Idol”-plattform för läsarna. Låt dem tävla om att få en förstasidesartikel i tidningen.
  • Satsa på annonslösningar som är knutna till artiklarnas kommentarsfunktion i stället för själva artiklarna (på nätet). Det mest attraktiva för annonsörer är att bli en del av läsarnas konversation.
  • Premiera misslyckanden. Google delar ut ett pris till modiga misslyckanden enligt principen att den första pingvinen som kastar sig i vattnet gör en viktig insats för hela gruppen. Även om det slutar med att den blir uppäten.
  • Var försiktig med HIPPOS (Highest Paid Person’s Opinion) i innovationsarbetet. Att ta med chefer i idéprocessen kan bromsa övriga personers kreativitet och göra att de mest välbetalda personernas idéer få oproportonerligt stor tyngd.
  • Fråga dig själv hur mycket tid och energi som läggs på att analysera era läsare. Nikesh Aora Philip Schindler förklarade Googles framgångar med de tre orden data, data, data. Det handlar mindre om kreativitet än om kvalificerade matematiska beräkningar utifrån mänskligt beteende.

Chefredaktören på Business.week.com, John Byrne har redan lanserat en light-version av punkt ett ovan. På sidan ”What’s your news story idea” får läsare pitcha förslag till artiklar – och John Byrne har lovat att Business Week ska publicera minst en läsaridé i veckan. Hittills har de fått in 600 förslag.

One response to “Råd från Stockholm Media Week

  1. Pingback: Loosers Corner – att försöka göra rätt « Anna Serner

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s