New York Times först ut i Mytkampanj

NAA (Newspaper Association of America) har bett sina 1500 medlemmar att gå ut med en helsidesannons som ska avliva myter om tidningarnas utveckling. Annonsen är utformad som ett öppet brev från presidenten för NAA, John Sturm.

Myt 1: No one reads the newspaper anymore. Reality: More than 104 million adults read a print newspaper every day, more than 115 million on Sundays. That’s more people than watch the Super Bowl (94 miljoner), American Idol (23 miljoner) or that typically watch the late local news (65 miljoner)

Ytterliggare sex avlivningsförsök på myter finns i kampanjen med syfte att få annonsörer att se tidningarnas fortsatta räckviddskapacitet.  New York Times var först ut med att gratis publicera helsidan och flera större tidningar förväntas följa efter. Skulle de svenska tidningsutgivarna ha nytta av en gemensam kampanj?  Eller skulle det i Sverige vara att slå för högt på döds-trumman?

Kampanjen avslutas med: ”This is not a portrait of dying industry. It’s illustrative of transformation”.

Kontraproduktivt? Eller är tillsammans stark?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s