Så tycker tidningarna om användarskapat – och så tycker läsarna

På Desken igår presenterade Ulrika Hedman från Dagspresskollegiet en jämförelse mellan hur tidningarna och läsarna ser på användarskapat innehåll. Därefter följde ett samtal med Jan Helin om läsarnas intåg på redaktionerna. Vi roade oss också med att göra en ovetenskaplig undersökning av hur besökarna på Desken ser på användarskapat innehåll.

Vi kommer inom kort (hyfsat kort, det blir nog tyvärr inte före helgen) lägga upp en film av samtalet med Jan Helin här. Tills vidare kommer här några siffror från undersökningen.

Diagrammet nedan visar hur stor generationsskillnaden är när det gäller synen på användarskapat innehåll. Staplarna längst till höger visar hur viktigt allmänheten anser att användarskapat innehåll är och staplarna i mitten visar de ungas syn. Staplarna längst till vänster visar resultatet av vår quick and dirty-undersökning på Desken (66 svarande).

viktighet

Här nedan en jämförelse mellan hur stort intresse webbredaktörerna uppfattar att läsarna har av att kommentera artiklar och hur många som faktiskt har kommenterat en artikel någon gång. (Den stora blå stapeln visar alltså hur stor andel av redaktörerna som anser att läsarna är intresserade och den lilla blå visar hur stor andel av läsarna som någon gång har kommenterat.)

intresse

En tredje iakttagelse: Det tycks finnas en skillnad mellan vilken typ av material läsarna är intresserade att bidra med och vad webbredaktörerna tror att läsarna vill bidra med.

Vad tror webbredaktör att läsarna är intresserade av?

1. Kommentera (95%)
2. Svara på enkät (92%)
3. Länka till externa bloggar (68%)
4. Skicka in text (62%)
5. Delta i diskussionsforum (59%)
6. Betygsätta/recensera (57%)

Jämför nu detta med vad läsarna gör:

1. Svara på enkät (26%)
2. Betygsätta/recenserat (12%)
3. Kommentera (8%)
4. Skicka in text (6%)
5. Delta i chatt (5%)
6. Skicka in bild (4%)

En kortfattad reflektion är att intresset för att delta med användarskapat innehåll idag är relativt svalt bland det stora flertalet (även om 8 procent av ”allmänheten” inte är en oansenlig mängd människor som Jan Helin påpekade). Det betyder dock inte att fenomenet kan avfärdas som en hype – om man kollar på åldersfördelningen blir det tvärtom uppenbart att efterfrågan kommer att öka dramatiskt i takt med att de unga läsarna blir äldre och nya generationer fyller på. I den mån undersökningen visar på en bristande kunskap om läsarna så är väl det i sig också ett starkt argument just för att bli bättre på att släppa in och lyssna på sina läsare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s