Missionera mera

Pratade med Mikael Nestius på City i förrgår om det minskade tidningsläsandet bland unga. ”Monumental” var ordet Nestius använde för att beskriva nedgången. Monumental är också efterfrågan och behovet av att verkligen förstå unga. ”Vi måste veta allt om dem om vi ska ha några läsare i framtiden”, sa Nestius.

Så vilka krafttag tar då tidningarna för att försöka locka unga läsare till sig. Är de där de unga själva är? Hittar de nya, banbrytande sätt att förpacka nyheter på? Drar de igång samarbeten med creddiga varumärken för att öka intresset för nyheter generellt? Har de bombastiska undergroundkampanjer som får unga att fatta hur viktigt det är med nyheter som har hög journalistisk ambition? Tittar de på andra som faktiskt lyckas nå ut med sina budskap och apar med framgång efter? Och återigen, för det tål att repeteras – är de där de unga själva är?

Tyvärr verkar det inte så. Sitter just nu på Tidningen i Skolans konferens på Västkusten och fick just reda på att GP ska lägga ner sina ungsidor ”Attityd”. Något annat verkar inte komma istället och det finns ingen samordning av satsningarna mot unga. Även UNT lägger ner sina ungsidor ”Kaktus”. Aftonbladet lägger ner sitt mediecenter. Likaså VLT och NA. Tidningen i Skolans verksamhet i Sörmland är också nedlagd. Så var ska då tidningarnas möten med de unga konsumenterna ske?

Som tur är satsar Tidningen i Skolan på utveckling. Verksamheten kommer i höst att byta namn, få en ny design (framtagen utifrån vad unga själva gillar för estetik), en ny sajt och tydligare fokus på ung mediekonsumtion idag.  Den nya verksamheten har som mission att sprida mediers evangelium och heligt satsa allt på att nå ut. Är det någon som vill svära i kyrkan och haka på missionståget, så är det bara att höra av sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s