Mycket tänkt på TU Think Tank igår

Christian Edwertz & Bo Hedin

22 utvecklings, webb- och marknadschefer samldes i TU:s styrelserum för att prata om vilka möjligheter som finns till mer branschsamarbete. Tidningsbranschen samarbetar redan inom tryckfrågor, lagstiftning, mätfrågor och distributionsfrågor – nu är det kanske dags att samarbeta även inom innovation och utveckling?

Kaj Mickos, professorn bakom 72 hour innovation race inspirationstalade. ”En innovation måste vara ny och överraskande. Men det räcker inte. Den måste nå ut till marknad också”.

Birgitta Englin, VD Riksteatern gav en uppskattad injektion om vikten av samarbeten. När hon började på Riksteatern 2005 så märkte hon att 5 teatrar höll på att sätta upp exakt samma pjäs. Samtidigt. Hon ställde sig då frågan om det inte vore bättre om man samarbetade istället föratt konkurrera med varandra -sätter man istället bara upp två versioner av pjäsen så kan publiken få de bästa skådespelarna, de bästa regissörerna och den bästa marknadsföringen.

Think Tanken fick inventera och innovera branschens affärsmodeller tillsammans med Linus Malmberg från Cordial. När de var klara fick de fram en bruttolista över områden där branschen skulle kunna samarbeta. Vi kommer berätta mer om detta i nästa vecka. Men kan avslöja redan nu att Think Tanken kommer konkret arbeta vidare med tre projekt. Ett kring en iphone app, ett kring läsarkunskap och ett kring digital distribution.

Gunnar Springfeldt, Emanuel Karlsten, Anna Serner, Sören Karlsson:

Gunnar Sprinfeldt & Emanuel KarlstenAnna Serner & Sören Karlsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s