Gränserna mellan sociala och traditionella medier suddas ut

Det är ingen nyhet att ”traditionella” medier runtom i världen lägger sina pannor i djupa veck för att bli mer sociala och få  del av den trafik och det engagemang som genereras i communities, bloggar och chattforum. Men faktum är att rörelsen också går åt andra hållet – bland de sociala medierna kastas nämligen allt mer lystna blickar på de värden som nyhetsmedierna ger sina läsare/tittare/besökare.

Hur man tar sig an uppgiften skiljer sig dock, och det finns fler varianter än att bara spegla andras nyheter (som exempelvis Google News). Här är tre exempel på hur ”sociala” (eller i alla fall icke-traditionella) medier satsar på att bygga redaktionellt nyhetsinnehåll:

1) Bygger upp egna ”traditionella” nyhetsrum. MSN i Storbritannien har  byggt upp en redaktion på 50 personer och satsar nu på att bli ännu mer ambitiösa i sin redaktionella nyhetsbevakning. Med 19.9 miljoner unika besökare i månaden i Storbritannien är man större än någon av de stora brittiska tidningssajterna och redan nu har de utsetts av the Association of Online Pubslisher till ”digital publisher of the year”.

2) Samarbetar med redaktionella medier. Youtube försöker med tjänsten News Near You  slå sig in på lokal-tv-marknaden och har uppvaktat 25 000 nyhetsförmedlare med en propå till innehållssamarbete. Till skillnad från ägaren Google som i olika sammanhang är noga med att påpeka att man inte är ett medieföretag skryter Youtube redan idag med att vara ”världens största nyhetsplattform”.

3) Gör sina besökare till redaktion. Fwix är ett exempel på en nyhetsaggregator som känner av var du befinner dig och dammsuger nyhetsmedier, bloggar och andra flöden efter lokala nyheter för att skapa ett relevant lokalt nyhetsflöde. Men nyheterna kompletteras också med användargenererat innehåll, och nu satsar man på att utöka sin redaktion av lokalreportrar genom ett reporter-kit i form av en ihpone-app som vem som helst kan ladda ned.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s