Ska vi inte bygga ett eget fast flip?

flera håll skrivs idag om Googles nya nyhetsläsare Fast Flip, som bland annat kallas ”en rejäl smäll mot mediehusen”. Jag har inte hunnit använda tjänsten tillräckligt mycket än för att kunna avgöra om den är så bra som den beskrivs som här och var. Om det blir en smäll mot mediehusen eller inte – och i så fall hur stor – återstår att se.

Tjänsten för tankarna till Telias Surf Open där man paketerade om tidningshusens nyheter i mobilen och – åtminstone tidigare – sålde eget annonsutrymme i samband med detta. Men det finns också viktiga skillnader, både när det gäller användarupplevelsen och det faktum att detta redan från början görs som ett samarbete med en affärsmodell för båda parter.

Tjänsten är varken den första eller sista som tar sikte på att tillgodose konsumenters önskan att få nyheter snyggt och enkelt paketerade på samma ställe. Det är uppenbart att det finns ett hål här, och möjligen även pengar att tjäna. Har tidigare skrivit om detta ur ett Iphone-perspektiv här och här.

Frågan är om det bästa är att just Google gör det. När det gäller den svenska marknaden finns ju fortfarande möjligheten att fråga sig om inte branschen själv skulle kunna gå ihop och erbjuda en sådan tjänst. Skulle vi klara att få till ett samarbete på den nivån eller måste ett sådant initiativ tas av en extern aktör?

2 responses to “Ska vi inte bygga ett eget fast flip?

  1. Pingback: Därför går jag inte igång på Google Fast Flip — andreasdahlin.se

  2. Pingback: Veckan i länkar (38) « Spektrabloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s