Mobilen, användarna och pengarna

Den 2 oktober arrangerar vi ett halvdagsseminarium om mobilen, användarna och pengarna.

Mobilen har på många sätt förändrat villkoren för mänsklig kommunikation och informationsinhämtning. Och därmed de grundläggande förutsättningarna för att driva medieföretag. Eller?

Trots att det länge har talats om mobilen som mediekanal har utvecklingen på många sätt gått ganska långsamt. Enligt de årliga SOM-mätningarna har nyhetskonsumtionen i mobilen har i princip stått still sedan 2006, och annonseringen i mobilen stod 2008 för blygsamma en promille av den totala reklamkakan.

Det är uppenbart att det finns grundläggande frågor som fortfarande inte har besvarats när det gäller mobilen som mediekanal. Frågor om vilka behov mobilen fyller, vilken roll nyheter kan spela i det mobila flödet – och varifrån pengarna ska komma.

Talare: Arvid Engström (Mobile Life), Erik Kruse (Ericsson), Jan Laurén (Mktmedia), Johan Rosén (Street Media 7), Otto Sjöberg (TV4 Expressen Mobilab), Oscar Westlund (Dagspresskollegiet, Göteborgs Universitet).

Tid: Fredag 2 oktober kl 9-12

Plats: Talarforum, Norr Mälarstrand 6.

Pris: 500 kronor (deltagare på TU:s branschdagar går gratis).

Anmälan: Skicka ett mejl till Jon Goland eller ring på 0733-20 90 60.

***

PROGRAM:

9:00-9:15 Intro – Jon Goland, TU Innovation och utveckling

9:15-10:30 Block 1: Mobilen och användarna

Innovation för ett mobilt liv – Arvid Engström, Mobile Life
Mobile Life arbetar med metoder som etnografiska studier och associativ design för att ta fram en ny generation av meningsfulla tjänster för människors mobila liv. Satsningen är ett samarbete mellan Stockholms Universitet, Interactive Institute, SICS och telekombranschen. Arvid Engström har bland annat utvecklat den kollaborativa videoredigeringstjänsten Instant Broadcasting System.

Vem vill ha nyheter i mobilen? – Oscar Westlund, Göteborgs Universitet
Oscar Westlund på Dagspresskollegiet vid Göteborgs universitet har under flera år forskat på fenomenet nyheter i mobilen, med särskilt fokus på attityder och användningsmönster. 2009 har han bland annat skrivit kapitlet mobil.framtid.nu? i den årliga SOM-boken (Samhälle, Opinion, Media) där han bland annat analyserar den typiske mobile nyhetskonsumenten.

Vilket medieinnehåll fungerar i mobilen? – Otto Sjöberg, TV4 Expressen Mobilab
Otto Sjöberg är vd för TV4:s och Expressens mobila utvecklingsbolag Mobilab. Under 2009 har Mobilab lanserat tjänster som Allsvenskan i mobilen och den mobila Väderkanalen.

10:30-10:45 Kaffe

10:45 – 12:00 Block 2: Mobilen och pengarna

Vilka betalmodeller behövs för att den mobila kanalen ska bli lönsam?  – Erik Kruse, Ericsson
Erik Kruse, Strategic Marketing Manager på Ericsson, har under en längre tid arbetat med att undersöka globala konsumentvanor och har bland annat skrivit boken A Journey To the 3d Place om early adopters.

Så kan medier i mobilen bli en attraktiv annonskanal – Johan Rosén, Street Media 7
Street Media 7 arbetar med omvärldsanalys och produktutveckling gällande mobil marknadsföring, med fokus på samverkan mobilt-print-sociala medier. Johan Rosén har bland annat genomfört studien ”Vad tycker konsumenten om mobil marknadsföring?”.

Flera små intäkter blir en stor affär – Jan Laurén, Mktmedia
Jan Laurén ansvarar för Mktmobil, en ny mobilstatsning inom Mktmedia som samlar 47 svenska dagstidningar. Mktmobil har nyligen sjösatt en ny gemensam plattform för utveckling av lönsamma tjänster och annonsformat i den mobila kanalen.

4 responses to “Mobilen, användarna och pengarna

  1. Spännande! Var anmäler jag mig till detta?

  2. Hej, relevant fråga onekligen🙂 Skicka ett mejl till Jon Goland, adressen finns under kontakt ovan.

  3. Pingback: Checklista för framgång? | Missade samtal

  4. Pingback: Mobilen, användarna och pengarna « AMBIENT SWEDEN BLOG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s