GP fick varumärkespris i Prag

Å GP:s vägnar tog Lena Victorin idag emot WAN:s World young reader Prize i kategorin ”Brand” i Prag.

GP belönas för ”GP Scen”, som blivit en av de största rock/pop tävlingarna för unga. Målet med projektet var att stärka GP:s varumärke bland 16-30 åringar som aldrig annars kommer i kontakt med GP:s online nyheter.

Oetablerade band från Västra Götaland kan skicka in bidrag som läggs upp nätet. Sedan får såväl allmänheten som en jury rösta. Över 200 bidrag kom in (långt över förväntningarna) och över 5000 personer kom till finalen 2008 på Järntorget i centrala Göteborg. Projektet kostade 25 000 euro att genomföra. 79 400 besökte sajten. 18 % av besökarna kom från Facebook och endast 10 % från GP.se – vilket projektledaren Åse Henell är mycket nöjd med, eftersom det innebär att man lockat en helt ny målgrupp till en GP-sajt.

Årets tävling är ännu inte avgjord, men redan har man fler bidrag än förra året och över 20 000 har redan röstat online. Man har också skapat en egen Facebook grupp och en Myspace sida.

Grattis GP!Lena_GP-pris_200px

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s