Bu för Ghetton – Jippie för första-gången-upplevelser

World young reader konferensen i Prag avslutades i onsdags. Här är sammanfattningar del 1:

Anne Kari Jacobsen, chefsanalytiker A-pressen i Norge A-pressen tog för 3 år sedan fram nya strategier för att nå unga läsare. De tog utgångspunkt i gedigna undersökningar om ungas inställning till tidningen. Med utgångspunkt i resultaten har de tagit fram nya företagsriktlinjer och en verktygslåda. A-pressens råd är: Tro inte – vet! Anne Kari underströk att hon tror att A-pressen framgångar beror på att de haft rätt fakta som underlag. Några saker som framgått av deras undersökningar är att 90 % av deras unga målgrupp läser papperstidningen – medan bara 17 % läser tidningen online. Detta har fått dem att tänka om och de arbetar nu mer aktivt med att anpassa innehållet i papperstidningen mot unga. Det visade sig också att de unga som prenumererar har haft tidningen i skolan och att ungsidor inte är någon ingen hit. Man ska inte skapa ”ghetton” för unga i tidningen. För att påminna redaktionen om att varje dag ta med något för unga har man tagit fram en daglig kalender med uppslag på redaktionellt innehåll kring ungas första-gången-upplevelser (börja skolan, skaffa mobil, sexdebuten, flytta hemifrån, skaffa körkort, skaffa barn). Det är nämligen runt dessa upplevelser unga letar innehåll, forum och fakta, enligt Anne Kari.

Även Ricardo Stefanelli från brasilianska Zero Hora undviker unga ghetton och sprider istället unga visioner i hela tidningen. Men man gör också enkla sammanfattningar av nyheter för barn och unga samt en artikelserie om första-gången-upplevelser Zero Hora har varit framgångsrika – 60 % av deras läsare är under 40 år och upplagan ökar.

Boris Trupcevic från kroatiska 24sata arbetar efter nyckelorden faster, shorter, clearer. Det innebär bland annat att de börjat med 60 % bilder, 40 % text. För att nå unga är deras erfarenhet att det måste finnas folk på redaktionen som är yngre. 24sata:s ambition är att täcka ungas hela mediedygn med sitt varumärke. De finns därför på Twitter, Facebook, Youtube, i mobilen och som Iphoneapplikation, Den största delen av deras vinst kommer dock fortfarande från printen och för att stärka sig som livsstilsvarumärke kommer de månatligen ut med magasin inom temana mode, kosmetika, resor och inredning. Deras senaste erbjudande till sina läsare i Sagreb är en gratistidning på eftermiddagen – som ett komplement till morgonupplagan. Den sålda upplagan har faktiskt ökat sedan dess.

Editionscheferna Magnus och Matthias från Expressen blev som mest intresserade när Grzegorz Piechota från polska Gazeta Wyborcza berättade om att läsarna kan skapa sin alldeles egna ”Gazeta tidningsetta” online – spara den som pdf och skriva ut. För att skydda varumärket har läsarnas version ett något annorlunda typsnitt och en skrivning om att det inte är en orginaletta från Gazeta. Snart kanske något som Expressen erbjuder sina läsare?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s