TU goes Tokyo

shop_tokyo_fullsize

Den 29 oktober-6 november åker TU (Anna Serner, Lena Victorin och Jon Goland) till Japan för att studera nyheter inom medier, mobila tjänster och konsumenttrender. Resan har möjliggjorts genom medel från  Tidningsfonden för fortbildning.

Vi kommer att prata med företag och forskare och studera beteenden, prylar och tjänster. Med oss på resan kommer vi också att ha tre unga mediekonsumenter som ska hjälpa oss att testa och känna och sätta iakttagelserna i ett svenskt sammanhang. De tre ska också få blogga, filma och dokumentera sina intryck. Länkar, texter och bilder kommer att komma upp här och på tu.se.

Tanken med resan är att förstå mer om vad som händer i Japan idag och vad av det som kan få betydelse för svenska medieföretag och konsumenter under den närmaste framtiden. Förutom realtidsrapporteringen kommer vi också att ta fram en skriftlig rapport som presenteras i december.

Finns det någonting särskilt som du vill att vi ska bevaka eller titta extra noga på? Eller vill du att någon av de unga som följer med ska rapportera direkt från Japan till din nyhetssajt? Hör av dig till Jon Goland eller Lena Victorin (under Kontakt ovan eller i kommentarsfältet).

Programmet för resan håller på att tas fram i samarbete med Ikko Yokoyama, som är Japan-koordinator för bland annat Konstfack. Nedan är några av de personer vi kommer att täffa och de företeelser vi  kommer att titta  på under resan:

  • Yoshiyuki Inoko, vd för Team Lab och uppmärksammad som en av Japans mest kreativa IT-företagare. Team Lab skapar webbinnehåll och olika konst- och designprojekt.
  • Shigasato Itoi, Japans mest kända copywriter, och grundare av medieföretaget Hobo-Nichi. (Sägs också bl.a. vara den som har hittat på namnet Gameboy.) Hobo-Nichi är en webbpublikation som har blivit otroligt populär och byggt en affär utan vare sig reklam eller att ta betalt för innehållet.
  • Philip Sugai som forskar på konsumentbeteenden och mobilutveckling vid International university of Japan.
  • Operatören NTT Docomos Customer Service-avdelning, vi kommer bland annat titta på den personaliserade mobiltjänsten I-Concier.  Vi kommer även att träffa operatören SoftBanks dotterbolag Creative som kan beskrivas som ett mobilförlag som bland annat ger ut serier och animerade filmer för mobilen.
  • Showrooms och upplevelsehallar som operatören KKDI:s Designing Studio och Sony Show.
  • Mobila innehållsleverantörer som Maho-No-Island (”Den magiska ön”, har skapat en otroligt populär tjänst som bland annat bygger på att användare kan ladda upp egna litterära alster) och Uchio (bygger ”infotainment”-tjänster för mobilen, har omkring en halv miljon ungdomar som användare).

6 responses to “TU goes Tokyo

  1. Intressant. Jag var i Japan i somras och utforskade landets sociala medier i egenskap av journalist. Besökte bland annat videosajten NicoNico Douga och nätverkssajten Mixi. Mobila tjänster är stora i Japan.

  2. Aha, kul. Skrev du nåt som man kan ta del av därifrån? Eller har du några bra tips på do’s eller dont’s?

  3. Jag hoppas att ni innan ni åker analyserar varför Aftonbladets QR-kodsatsning blev ett sånt misslyckande. Bara för att en företeelse är fantastiskt stor och cool i Japan är det inte självklart att det funkar i Sverige.

  4. JON: Jag har skrivit en del om min resa, men inget har publicerats. Företagen som jag besökt var:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Nico_Nico_Douga

    samt

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mixi

    Om något verkar intressant kan jag berätta mer om det.

    Aftonbladets QR-kodsatsning är även den en intressant historia.

  5. Mjömark: Tack, ska kolla upp!

    Pelle: Du har såklart rätt. Att förstå varför vissa saker funkar i vissa kulturella sammanhang är ju inte alldeles enkelt. Det är bl.a. därför vi vill testa att ta med en liten ”fokusgrupp” för att resonera kring hur olika saker skulle kunna funka i en svensk vardag.

  6. Om en större säljorganisation skulle ta tag i ”tagga” och utbilda sina säljare i vad tjänsten skulle kunna innebära . Då rackarns skulle det kunna blir hur stor som helst. Tagga, det är inte dött, det bara sover.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s