Viral marknadsföring som spårar ur

Det är inte bara medieföretagen som tävlar om att skapa ”snackisar”. Allt fler företag vill runda de traditionella annonskanalerna och bli en del av den pågående konversationen på nätet. Ett sätt att göra det är att företag och individer skapar spektakulära berättelser som sprider sig på nätet och i många fall också på letar sig in på tidningarnas redaktionella sidor. Virusmarknadsföring i sig är ingenting nytt, men senaste tiden har det dykt upp allt fler fall där företag och individer som går så långt i jakten på att skapa ”buzz” att de sedan hamnat i problem. Några exempel:

  • Det fejkade meteoritnedslaget i Lettland visade sig vara en del av en Tele2-kampanj. Den lettiske inrikesministern som kallade det hela ”ett cyniskt hån”, och Tele2 fick gå ut och säga att man tar på sig alla eventuella kostnader som orsakats.
  • Ballongpojken” som uppmärksammades över hela världen misstänktes vara en marknadsföringskupp för en dokusåpa. Tilltaget ledde till inte bara arga reaktioner utan även hot om fängelsestraff.
  • Visit Denmark ville skapa uppmärksamhet kring Danmark genom en fejkad film där en dansk mamma efterlyser den okände pappan till sitt barn efter en tillfällig förbindelse.  Bloggare och media köpte storyn, men den massiva kritik som följde tvingade fram först en offentlig ursäkt och sedan en vd-avgång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s