Att leva i en tecknad film på högsta volym

Under lördagen anslöt våra unga svenska mediekonsumenter, och vi har drillat dem ganska hårt hittills. Gårdagen tillbringades i ungdomstäta distriktet Shibuya, bland pachinko-hallar och manga-caféer. Efter det blev det en crash-course i twitter, som ingen av dem hade erfarenhet av. Det kan bli ett intressant delresultat av den här studien, att se om någon av dem kommer att fastna för mikrobloggande efter en veckas intensivt utövande.

Lördagen blev i övrigt till till stor del en övning i att se de kulturella olikheter som ligger bakom fenomenen som syns här. Som någon av ungdomarna skrev på twitter, så är toleransen för höga ljud här avsevärt större än i Stockholm. Men det är inte bara ljud, det är en enorm konkurrens om alla konsumenternas sinnen. Informationen är i allmänhet otroligt överlastad både vad gäller ljud, text och bild. Tunnelbanenvagnarna är exempelvis så fulla med reklam att det inte går att se allt från samma plats i vagnen. En annan tydlig skillnad mot det svenska  kommunikationslandskapet är att i princip allting – från varumärken till förbudsskyltar illustreras av tecknade figurer. Det finns inget budskap som inte kan säljas in med likte serietidninhgsestetik. Det känns lite som att leva i en tecknad film.jkg 004

I dag söndag blir det mer fokus på prylar och gadgets – vi ska kolla in KDDI:s designing studio, Sonys Showroom och Akahabara (”electronic town”).

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s