Max af Klercker: Hur lockar man ungdomar?

Eftersom meningen med resan var att se det ut ett ungdomligt perspektiv frågade vi personal på både KDDI:s och Sonys utställningshallar hur de utvecklar produkter för att locka och tillfredställa ungdomar. Och förutom de självklara sakerna som video och kamera fick vi reda på att man ser till att mobilerna finns i många olika färger för att de ska passa in på fler personer. Som jag nämnde tidigare är det viktigt med stora skärmar som tydligen ska vara LED, istället för LCD, vilket ska ge bättre och skarpare bild, vilket självklart är viktigt. Annat som lockar är musikprogram (liknande iTunes store) direkt i mobilen och personligt kost- och träningsrådgivare som KDDI utvecklat.

Någonting de däremot inte nämnde specifikt var mobilerna som har en funktion liknande de läsplattor som börjat ersätta böcker i västvärlden. Man ska alltså kunna mata in böcker i mobilen, förmodligen behöver du inte ens ha en dator, och läsa dem direkt på skärmen. Otroligt fascinerande, detta är någonting absolut skulle köpt som japansk ungdom. Och binder du samman läsning och internet uppkoppling på mobilen kommer vi till nästa punkt, en applikation som heter News Flash. När applikationen är igång skickas de senaste stora tidningsrubrikerna direkt till din mobil, och hittar någon du tycker verkar spännande är det bara klicka på den och läsa på nättidningens hemsida.

Japan2

Ni kanske tycker jag har svårt att hålla mig kort, men tro mig, jag skulle kunna skriva minst tre gånger så mycket om allt det här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s