Max af Klercker: I ett myller av ny teknik

Som jag antog i gårdagens inlägg var det vi såg igår bara en början på vad tekniken gjort på mobilmarknaden. Idag har vi nämligen besökt mobiloperatören KDDI:s showroom, vilket är en hel byggnad där de bara visar upp KDDI:s telefoner och senaste uppfinningar, helt gratis! KDDI är en av Japans största mobiloperatörer och kan jämföras med Telia eller 3 i Sverige, fast väldigt många gånger större.
Japan1
KDDI samarbetar med aktivt med andra företag utanför mobilmarknaden för att specialisera funktionerna i telefonerna. Exempel på det är samarbete med fotoföretaget Casio där man fått fram en telefon med en 12 mega pixels mobilkamera som fungerar både som en vanlig uppfällbar mobil och som touchskärmsmobil (bara vrid skärmen 180° i uppfällt läge och fäll ner). För att inte glömma har man även ett samarbete med Tv företaget Sharp. Produkten av det samarbetet är bland annat en filmobil med 3D effekt, inte så att bilderna kommer ut ur bilden utan att bilden får djup inåt. Tv i mobilen här verkar vara lika självklart som mobilkamera för oss. Och vad som även att värt att tillägga som en skillnad är att Tv-kanalerna här sänder ut direkt till mobilerna, istället för att du ska behöva vara uppkopplad och titta via internet. Det finns alltså mobiler som är specialiserade på olika områden.

Något av det första jag reagerade på med tanke på mobilerna var att de är ganska stora och till synes klumpiga, och dessutom nästan bara uppfällbara mobiler. Vi besökte även Sonys showroom idag och fick reda på att man här tycker att funktionerna i mobilerna är viktigare än att de är små och smidiga. För vill du ta bra bilder eller titta på film eller Tv krävs det ju större skärm, och eftersom internetuppkoppling på mobilen här är standard behöver mobilerna inte vara lika små, eftersom de kan användas istället för datorer. Men vi har även en smal kategori mobiler som går åt andra håller, med färre effekter för att satsa på en snygg design, dessa är också skapade av KDDI men går istället under märket iida. Men ska det vara fint måste det ju få kosta lite också, den dyraste modellen vi hittade kostade runt 80 000 svenska kronor.

Men även här, där tekniken ligger så långt före, jobbar man aktivt med att förbättra alla produkter och komma på nya sätt att kommunicera och underhålla via mobiler. Ett sätt som kanske skulle kunna rasa lite av den muren av immunitet vi ändå får av mobiler är Feelink. Detta består i teorin av att du ska kunna höra vilket humör personen som ringer till dig är på genom att din ringsignal ändras. Som jag förstod det ska detta fungera genom att mobilen på något sätt ska kunna registrera användarens humör och på så sätt ändra mottagarens ringsignal.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s