Internetdagarna: Mediehusen måste tänka om och hitta nya affärsmöjligheter

Mediehusen bör tänka om och bli en del av internetutvecklingen och på så vis skapa nya affärsmöjligheter. Det sa Chris Thorpe från The Guardian på Internetdagarna den 3 november.
Internetutvecklingen har medfört att mediernas gamla affärsmodeller måste moderniseras. Nu ser medievanorna annorlunda ut och en ny generation ställer högre krav på distribution av nyheter.
– Vi måste se förändringarna och ta till vara möjligheterna, säger Chris Thorpe. Utvecklingen är på väg att förstöra för innehållsbaserade företag. Men på The Guardian har man nu infört att läsarna och journalisterna producerar innehåll tillsammans.
Allt innehåll på The Guardians sajt är öppet tillgängligt att använda för alla.
– Vi måste fortfarande hitta sätt att tjäna pengar på innehållet, men vi måste hitta nya modeller. Det är enda sättet för en innehållsleverantör att överleva.

Malin Picha

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s