Spaningar från Tokyo

Teknik: Analogt och digitalt parallellt. Tokyo är på en gång väldigt högteknologiskt och väldigt ålderdomligt. För varje digitaliserad kommunikationstjänst som man stöter på här tycks det också finnas en analog motsvarighet.

Tidningsautomat – Mobilladdarautomat

Tidningsautomat

Griffeltavla – digital anslagstavla

Griffeltavla

Digital anslagstavla

Det vimlar av techiga mobiltelefoner – och riktigt gamla telefonautomater

Hightec mobil

Sunktelefon

Publik: Unga mediekonsumenter vill ha kunskap. Utbildning och lärande tycks vara en av de starkaste trenderna när det gäller mobilt innehåll för unga i Japan. Uchio, som vi träffade tidigare i veckan började som en ren satsning på underhållning, men gjorde sedan undersökningar bland målgruppen (tonåringar), och fann att det att de problem man grubblade mest över var skolrelaterade. Därefter har man helt styrt om verksamheten för att satsa på ”entutainment”. En av de produkter som lyfts fram under den pågående mässan Design Tide är en mobil studieterminal för unga mellan 5 och 18 som tagits fram av företaget IDEO (bilden nedanför). Både Uchio och IDEO satsar på att koppla ihop lärandet med sociala funktioner.

Lärandemaskin

Publik: Hälsa, hälsa, hälsa. Hälsorelaterade tjänster är stort här (också). När vi frågade KDDI om hur de räknar med att attrahera unga användare framöver nämnde man tjänster som individanpassade dietrekommendationer samt steg- och kaloriräknare var de grepp som mobiloperatören. På designmässan Design Tide som pågår här spelar också hälsorelaterade produkter en central roll. Som här under – en ny livsmedelsserie som på varje förpackningar redovisar hur många kilometer man måste gå eller hur länge man måste simma för att bli av med produktens kalorier.

Hälsa mat

Publik: Nyhetsmedier och ungdomsmedier – aldrig mötas de två. Fler av de personer vi har pratat med om hur dagstidningarna jobbar för att möta den yngre målgruppen har knappt förstått frågan. Här är det så självklart att nyhetsmedierna jobbar med seriösa nyheter för en äldre målgrupp och de företag som arbetar mot unga målgrupper struntar i nyheter. En förklaring är att den yngre målgruppen här är relativt liten och de stora mediehusen har mer fokus på den stora och växande ” silver yen”-gruppen.

Teknik/Publik: Individualiserade tjänster. Att mobilen är mer personlig och individuell än andra mediekanalär ännu mer uppenbart här än i Sverige. Både mobiltillverkare och innehållsleverantörer arbetar för att på olika sätt möta detta. Bland exempel vi sett hittills finns I-concier, en personlig ”butler” i mobilen, en mobil livscoach dit ungdomar kan vända sig med alla typer av frågor som tagits fram av Uchio samt mobiler som ändrar utseende efter hur man använder dem. Tillexempel bliracke och vackrare ju längre du talar eller blir arg när du inte svarar.

Teknik: Ansiktsigenkänning som mass-market. Mjukvara som berättar vilket yrke du passar för utifrån hur ditt ansikte ser ut,  kameror som letar upp och automatfokuserar på ansikten kameror som automatiskt går av när du ler… Tjänster som bygger på ansiktsigenkänning dyker upp här och var i Tokyo, och inte bara som experimentprodukter utan även som mass market-produkter. Exakt vilka områden som kommer att vara de viktigaste framöver är fortfarande oklart, men säkerhetslösningar och marknadsundersökningar som utgår från ansiktsuttryck är ju tänkbara områden. Eller varför inte tjänster som läser av hur användaren reagerar på olika medieinnehåll och anpassar medieprodukten därefter.

Ansiktigenkänning

Teknik: Gränssnittet flyttar ut från datorskärmen. Möjligheten att skapa fysiska uppleveler av digitalt innehåll har ju exploderat i och med Wii och iPhone. Gränssnittet har sas börjat flytta från datorskärmen ut i det fysiska rummet. Här är det en röd tråd i flera av de tjänster och produkter vi har sett såhär långt. Det kan handla om hårdvara från Hitachi som låter användaren bläddra i tredimensionellt organiserat medieinnehåll genom att röra händerna i luften (tänk Minority Report). Eller ett spel som bygger på att man stoppar in fingret i en klockradio och spelar genom att studsa en boll med en digital avbildning av sitt finger (ja, det är ungefär lika konstigt som det låter). På bilden nedan har man gått hela vägen och flyttat ut dataspel på gatan.

Froggame

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s