Team Labo och Hobonichi

Ny team Labo 2

Två möten idag, med två av Japans mest kända IT- och medieentreprenörer. Först Inoki Toshiyuki, en av Japans mest prisbelönta IT-kreatörer, VD för webbbyrån Team Labo och bland annat också styrelseledamot i Sankei. Sankei är ett tidningshus med fem rikstäckande dagstidningstitlar med sinsemellan något olika fokus. Sankeis papperstitlar tillhör de minsta rikstäckande i landet. Men de är (enligt egen uppgift) absolut störst på nätet, både trafik- och affärsmässigt.  En av förklaringarna enligt Inoki är att man satsar helt och hållet på att driva trafik via sök. Endast fem procent av tidningens besök är direkttrafik, och man har inga ambitioner att höja den siffran.

Huvudspåret är i stället att äga vissa ämnen i Google. I stället för traditionell sitemapping varierar man också tidningens utformning varierar också beroende på vilka sökord som har lett läsaren till sajten och vilket ämne han eller hon kan tänkas vara intresserad av. Anna Serner har skrivit mer på sin blogg.

Toshiyuki visade också upp exempel på hur han inom ramen för webbutvecklingsbolaget Team Lab arbetat med webbinnehåll för andra branscher. Ett rätt fantastiskt exempel är sajten man har byggt för byggföretaget Idu Plus. Jämför nivån på kreativitet med valfri svensk byggföretagssajt. Ett annat var en visualiseringsfunktion för KDDI som gör att mobilen blir vackrare och vackrare ju mer man använder den.

Ny Team Labo

Shigisato Itoi är en japansk copylegend som byggt upp medie- och e-handelssajten Hobonichi. Affärsmodellen bygger helt på journalistik som finansieras av att försäljning av kringprodukter. Kringprodukterna väljs ut med otroligt stor omsorg för att de ska bidra till att bygga varumärket. Återkommer till det här mötet sen, men en grundläggande tes för Itoi (som gärna pratade i lätt kryptiska liknelser) är att ett medium bör sträva efter att vara som en restaurang som gästerna vill återvända till. Innehållet ska ses som en ny meny som ska presenteras för läsaren varje dag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s