Joanna Herskovits: Japanska framtidsvisioner- imponerande och skrämmande

Framtidsvision

Man märker stor skillnad mellan hur japanska och svenska företag ger för bild utåt mot både besökare och media. Idag besökte vi mobiloperatören Docomo, den operatör som står för 50 procent utav marknaden. Mottagna av två kvinnor, vilka kändes lika förprogrammerade som robotar, eller flygvärdinnor, fördes vi in i Docomos showroom. Våra guider visade oss flertalet produkter vilka imponerade på oss, såsom en delbar mobiltelefon samt en plånbok i mobilen. Det som gjorde starkast intryck var deras futuristiska vision av Docomos verksamhet i framtiden. De strävar mot att man i framtiden ska kunna sköta städning, inköp och planering via mobiltelefonen. Genom avancerad 3D-teknik ska man också kunna besöka museum och träffa vänner utan att lämna sitt hem. Allt detta visades genom prototyper vilka vi prövade på. Denna vision tedde sig relativt skrämmande. En vision om hur vi i framtiden frånsäger oss fysisk och reell social kontakt med våra medmänniskor. Det bidrar till ett liv där tekniken blir mer än ett redskap, där tekniken snarare gör oss alienerade i världen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s