Johanna Herskovits: Sayonara Tokyo

Joanna Pofil

Veckan här i Tokyo närmar sig sitt slut och kanske är det läge att summera den lite kort. Vi har besökt flera olika aktörer inom japansk mobiltelefoni och media, allt från mobiloperatörer till alternativa bokförlag. Vi har fått se framtida visioner om nya tjänster och produkter, samt pratat med unga människor om hur det ser ut i dagsläget. Det har varit både imponerande, inspirerande samt i vissa lägen förvånande att se hur unga människor använder sig av media och mobiltelefoni här i Japan. Ett generellt starkt ointresse för omvärlden och viktig information var inte vad vi hade väntat oss. Syftet med resan var att se hur unga människor har för vanor vad gäller media, och tidningsläsande, och därmed kunna se om det i Japan finns lösningar vilka skulle kunna fungera i Sverige. Ett svar på detta skulle kunna vara både och. En rapport kommer att sammanställas från resan för att delge all information vi samlat under denna vecka. Det har varit verkligt intressant att tala med ungdomar och att aktivt testa olika digitala tjänster på plats. Varje dag färdas man 10 år framåt, likväl som 10 år bakåt då de kulturella och tekniska skillnaderna Sverige och Japan ibland är otroligt påtagliga.

I Japan tycks man mer och mer gå mot digitala medier. Det är något som jag personligen ogillar. Den tryckta tidningen är något som för mig symboliserar bra journalistik, nyfikenhet och uppdatering. Kan tyckas bakåtsträvande, men papperstidningar är något vi ska bevara och hålla heligt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s