Fler spaningar från Tokyo

TU:s delegation är nu hemkommen från Japan, och har precis kommit igång med att samla ihop och sortera intryck och lärdomar. Vi återkommer i ämnet. Tills vidare några spaningar från de sista dagarnas möten:

Teknik/affär: Trögt för rörlig bild i mobilen… Samtliga operatörer i Japan har satsat på försäljning av rörlig bild i olika former. Förutom streamad TV har Docomo har bl.a. tjänsten BeeTV och SoftBank har satsat stort på koreanska dokusåpor(!) i mobilen. Men det samlade intrycket från att ha träffat de olika operatörerna är att konsumenterna inte alls har tagit till sig mobil-tv-tjänsterna i den utsträckning man hade hoppats. SoftBank menade att man inte ser någon stor affär i mobil-tv den närmaste framtiden och att det stora skälet är att konsumenter – i ännu större grad än när det gäller andra medieformer – vant sig vid att tv ska vara gratis.

…men mobila serier kommer stort – och går på export. Ett av de största tillväxtområdena för innehåll i Japan är i stället serier för mobilen. SoftBank visade oss siffror på att omsättningen för ”digital comics” i Japan växte med över 1000 procent mellan 2005 och 2008, och tillväxten skedde främst i mobilen.  En del av fenomenet kan förklaras med kulturella faktorer i och med den starka ställningen för mangakultur i Japan. Men det finns förhoppningar på att fenomenet ska kunna ha bäring även på andra marknader. Både Docomo och SoftBank satsar just nu på att rulla ut serier för mobilen ihop med samarbetspartners i Europa. Vi fick testa en av SoftBanks manga-applikationer för Iphone och det var faktiskt något av en aha-upplevelse – formatet fungerar väldigt bra.

Softbank Manga i-Phone

Affär/publik: Produktutveckling i realtid. Trots att Japan har erfarenhet från tio års användning av mobilt internet är det uppenbart att innehållsleverantörerna fortfarande har svårt att förutsäga vilken typ av innehåll som kommer att fungera. I princip alla de människor och företag vi har träffat  har sagt samma sak – framgången har inte kommit där man har väntat sig. Maho-no-island såg en affär nedladdningar och socialt innehåll för mobilen. Succén kom när man började samarbeta med bokförlag och ge ut mobilromaner. Uchico såg affären i underhållning – men pengarna kom när man började med skolinnehåll. SoftBank gick så långt som att säga att man i princip har gett upp försöken att förutsäga vad kunderna vill ha. I stället testar man tjänsterna i skarpt läge och drar tillbaka de som inte fungerar.

Teknik/publik: Skepsis mot läsplattor… Efter tio års erfarenheter av internet i mobilen är den japanska marknaden också intressant när det gäller att se hur mobilen står sig mot e-papper som lästerminal. Och om man ska döma av dem vi har träffat så är prognosen för läsplattor i Japan inte överdrivet optimistisk. Man menar att konsumenterna är tillfreds med möjligheterna att läsa i sina mobiler och inte ser något behov av ytterligare en terminal.  Exempelvis Docomo arbetar istället med att utveckla avtagbara och utbytbara skärmar till sina mobiler – så att man kan anpassa mobilen för att passa för spel, läsning eller tv-tittande beroende på situation.

Marco Koeder på Japanbaserade Cyber Media som vi träffade under vår sista dag menade att läsplattan inte ligger i fas med de japanska (eller för den delen de västerländska) konsumenternas ”inlärningskurva”. En tjänst som bygger på att man måste lära in ett nytt beteende eller skaffa ny teknik måste ge väldigt mycket tillbaka för att slå igenom. Koeder exemplifierade bland annat med att QR-koder inte slog igenom i Japan förrän läsarna fanns förinstallerade i 40-50% av mobilerna, vilket också ger en förklaring till det relativa misslyckandet med QR-koder i väst.

…och mot mobila plånböcker. Tekniken för betalning med mobilen har länge varit relativt spridd i Japan, och operatörer och kreditkortsföretag slåss för att etablera standards. Taxibilar, tunnelbanespärrar, läskautomater och snabbmatsrestauranger är några av de platser där mobilbetalningsterminaler finns installerade. Men vi har sett mycket få konkreta exempel på att konsumenter verkligen använder tekniken i vardagen. När våra unga gästspanare har frågat unga japaner om hur de ser på att betala med mobilen har de varit väldigt skeptiska. Reaktionerna har låtit ungefär som ”vi tycker om att betala med mynt och sedlar” och ”det är livsfarligt att betala med mobilen – man har ingen koll på hur mycket pengar man har gjort av med”.

Docomo Max mobilbetalning 2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s