Fler konsumenttrender för 2010

Även amerikanska Trend Hunter har levererat en trendprognos för 2010. I filmen nedan presenteras 20 trender som man anser kommer att bli styrande för hur konsumenter kommer att bete sig 2010. En sak som är lite intressant med just Trend Hunter är att det är ett crowdsourcat trendspaningsinstitut, förutsägelserna bygger på iakttagelser från ett nätverk av 30 000 amatörspanare.

I 2010-spaningarna finns inte enormt mycket som är nytt eller relevant ur ett medieperspektiv. Det är flera varianter på användarskapat- och DIY-trender, men i den mån det rör mediebranschen är det snarast trender som har börjat där och sedan och nått flera områden.

En trend som ändå blinkar förbi här och som kan bli intressant vad man kallar emotionology. Det handlar om att prylar och teknik kommunicerar med oss och uttrycker oss på ett känslomässigt plan. Yttringar av detta har ju redan synts på flera håll i mediebranschen, på sajter som Dagen och Newsmill kan man utöver att kommentera också uttrycka känslor för ett inlägg. Facebook anger sedan en tid tillbaka det amerikanska folkets sinnestillstånd i ett mått osm man kallar Gross National Happiness och som bygger på semantisk analys av användarnas postningar. Längre fram i utvecklingen finns också olika tjänster som avgör hur vi mår utifrån ansiktsigenkänning.

Även i tekniska sammanhang vill användare och läsare uppenbarligen kommunicera och uttrycka sig på ett känslomässigt plan. Och bland annonsörer finns givetvis vinster med att inte bara kunna kartlägga vad läsare och kunder tänker utan även vad de känner i ett visst ögonblick och för ett visst budskap. Och slutligen blir det allt enklare att inte bara låta användare själva berätta hur de känner utan också att genom olika typer av ”sentiment analysis” ta reda på det utan att fråga. Medier som kan hitta sätt att gifta ihop de här olika utvecklingslinjerna bör ha mycket att vinna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s