World of Newscraft!

Onlinespelet World of Warcraft får 12 miljoner att betala 108 kronor i månaden – vad kan dagspressen lära sig? Datorspelandet har ökat dramatiskt. Gratisspelen på nätet och i mobilen har fått 800 000 att börja spela datorspel det senaste året, enligt en undersökning från processorstillverkaren Intel. I helgen samlades också 18 000 unga i Jönköping på världens största festival för online- och datorspelare – Dreamhack (svt.se sände direkt från festivalen i år).

Enligt tidsskriften Fokus är Sverige, sett till folkmängd, en av världens fem viktigaste spelnationer. Och det går bra för spelindustrin. Enligt Wired har exempelvis Guitar hero sålts i 35 miljoner exemplar, en försäljning på 1 miljard dollar. I online-spelet som Farmville (Facebook-spelet), och även i Second Life som man inte hör så mycket om nu för tiden, görs dagligen miljoner transaktioner med virtuella pengar.

I en fokusgrupp med unga som TU nyligen genomförde i  med TU:s Tokyoresa efterlyste de unga nyhetssajter som var mer som online-spel.  Paid Content går i liknande tankar. Medan tidningar inte har hittat en affärsmodell för sitt digitala innehåll så lyckas World of Warcraft få 12 miljoner spelare att betala 108 kronor i månaden. Så vad gör folk mer villiga att betala för att få vara en online-dvärg än för nyheter? PaidContent: UK sammanfattar det så här:

  1. Människor betalar för interaktion
  2. Människor vill skapa själva – och framförallt ha en högst personlig koppling till det de konsumerar
  3. Människor vill ha belöningar

Punkt 1 och 2 talas det väldigt mycket om i mediebranschen. Och en hel del görs också, även om fantastiskt mycket mer skulle kunna göras. Men hur arbetar tidningarna med att belöna läsare när de tar sig igenom nyhetsflödet? Och hur kan man stimulera till att faktiskt engagera sig och lägga tid på nyhetssajten? Kanske kan en läsare som tagit sig igenom ett givet nyhetsflöde under dagen hamna i en Quiz där man har chans att vinna lockande pris?

Och hur arbetar man med att belöna läsare som bidrar med värde på andra sätt? Läsare som driver trafik genom att sprida nyheter i bloggar och sociala nätverk? Läsare som höjer läsvärdet genom att kommentera artiklar? Läsare som stärker upp erbjudandet till annonsörer genom att dela med sig av information om sig själva?

Att belöna läsare behöver givetvis inte handla om att dela ut kronor och ören. I online-spelen handlar det som sagt om virtuella valutor, går det att skapa sådana i en nyhetsmiljö? Annars finns flera andra belöningssystem som borde kunna utforskas i en tidningsmiljö:

  • Social valuta. Uppmärksamhet och bekräftelse är en av de starkaste drivkrafterna bakom utvecklingen på nätet. Att bara lyfta fram engagerade användare och konstruktiva bidrag (i exempelvis kommentarsfältet) kan förmodligen räcka ganska långt. Kan även kombineras med ranking- och poängsystem som exempelvis ger större tyngd eller uppmärksamhet till bidrag från ”vip-läsare”.
  • Tillgång till premium-tjänster.
  • Särskilda annonsörserbjudanden. Här är Arbetarbladets tidningskort ett intressant exempel . Man samlar in information om läsarnas intressen mot att ge bort särskilda erbjudanden i samarbete med annonsörer. Och erbjudandena har uppenbarligen varit tillräckligt attraktiva för att skapa efterfrågan på kortet. Men här borde också finnas mycket mer att göra i form av att i samarbete med annonsörer ge läsare särskilda vip-erbjudanden, låta dem testa nya produkter etc.

3 responses to “World of Newscraft!

  1. Pingback: Om att belöna läsare som bidrar « TU:s framtidsblogg

  2. Angående punkten kring social valuta tycker jag det är påfallande många av de stora, tidningssiterna som inte ger den som kommenterar möjlighet att ens länka tillbaka till sin egen site. Känns som en hygienfaktor.

  3. Pingback: Nyheter som sociala spel « TU:s framtidsblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s