Om att belöna läsare som bidrar

I inlägget om dagstidningar och onlinespel nedan gjorde vi en liten utvikning kring värdet av att belöna läsare som på olika sätt bidrar till mediet (främst på nätet). Och att det kan göras på olika sätt,  bland annat genom att ge uppmärksamhet  och credit (social valuta) eller att samarbeta med annonsörer kring särskilda erbjudanden. Vi skrev då att det här inte är något som vi har sett  särskilt mycket diskussion kring eller konkreta exempel på. Men med rätt glasögon på har vi sedan dess noterat att det här tangeras lite här och var:

  • Norran har lanserat en ”interaktiv nyhetsdesk” där läsarna bjuds in i arbetet. Och de bidrag som publiceras belönas med en byline. Ingen stor uppoffring, men förmodligen ganska betydelsefull. Emanuel Karlsten resonerar kring värdet av detta på Same Same But Different.
  • Daily Telegraph har lanserat en ny iPhone-applikation som bland annat har syftet att få läsarna mer involverade. Därför har man i samband med lanseringen dragit igång en tävling där läsare som sänder in texter eller bilder med nyhetsvärde belönas med Spotify-vouchers.
  • Med lite god vilja kan man också se DN:s försök med Facebook Connect med samma glasögon. Sedan 18 november kan läsare ta med sig sin Facebook-inloggning på dn.se för att kommentera artiklar. Därigenom visas profilbilden direkt i kommentaren och kommentaren lyfts fram och blir mer synlig. DN hoppas att det ska vara incitament för att läsare ska kommentera mer och mer konstruktivt.

Vågar vi gissa på att detta med att hitta sätt att ge aktiva, engagerade och bidragande läsare på nötet belöning och bekräftelse blir en av de starka tidningstrenderna under 2010?

På tal om 2010-trender har Pelle Sten gett fem förslag på  journalistiska trender för nästa år i SSBD:s serie ”kristallkulan”, varav alla verkar högst rimliga. Nyhetskanalen skriver om 10 webbförutsägelser från Mashables grundare. Åtminstone två av trenderna, ”Geografisk placering” (är ju visserligen ingenting nytt, men möjligheterna ökar ju hela tiden)  ”Informationsguidare” lär ha stor betydelse för hur nyheter produceras och konsumeras den närmaste framtiden. ”AR” eller förstärkt verklighet (har väl ännu inte synts i dagstidningsvärlden i någon större utsträckning?) och ”Allt-i-ett” (en trend som talar emot renodlade läsplattor) kanske lite mer indirekt eller på längre sikt.

4 responses to “Om att belöna läsare som bidrar

  1. Pingback: Hur kan tidningar dra nytta av positioneringstrenden? « TU:s framtidsblogg

  2. Pingback: Hur kan tidningar dra nytta av positioneringstrenden? « TU:s framtidsblogg

  3. Pingback: Sida kunde inte hittas « TU:s framtidsblogg

  4. Pingback: Hur kan tidningar dra nytta av positioneringstrenden? « TU:s framtidsblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s