Visioner om framtidens digitala tidningsläsning

Hur gör sig tidningar bäst i digitala kanaler? Något sådant här kanske:

Living Stories, som har sjösatts av Google tillsammans med New York Times och Washington Post, är ett försök att utnyttja nätets möjligheter till nyhetsförmedling bättre än traditionella tidningssajter. (Och dessutom förmodligen att bättra på relationerna med publicister. Google har  nyligen också gått ut och sagt att man kan hjälpa publicister att begränsa tillgången till betalinnehåll och visionerat om hur Google och publicister kan bli starka i symbios.)

Time-Warners  vision om digital tidningsläsning är mer visuell. Nedan är det Sports Illustrated som har anpassats för en  läsplatta.

Användarupplevelsen kan jämföras med filmer av vad som ska vara Microsofts kommande platta med två skärmar som mer påminner om en anteckningsbok eller en filofax.

Om någon av formaten slår återstår att se, men det lär dyka upp fler differentierade format den närmaste tiden. Och en rimlig gissning är väl att renodlade läsplattor som den nuvarande Kindle får svårt när det finns flera bra bärbara alternativ i samma storlek som möjliggör en mängd olika typer av mediekonsumtion.

Affärsmodellerna är som alltid en stötesten. Vad gäller Living Stories finns idag inga annonser, men tanken ska vara att publicisterna ska kunna ta tekniken och applicera på sina sajter. När det gäller affärsmodeller för handhållna terminaler rustas det för närvarande på flera håll för att skapa en affär genom att ta kontroll över distribution och försäljning av innehåll till de olika formaten., något som vi lär återkomma till här.

Ser på Vassa Eggen en annan bild av framtida nyhetsförmedling, animerade skvallernyheter från Hong Kong-baserade sajten Next Media.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s