Kan dagspress producera fler upplevelser än läsupplevelser?

 

Det svenska folket vill konsumera upplevelser. Konsertbesök är den kulturaktivitet som ökat mest av alla sedan 1980-talet. Det är en rekordökning med 22 procentenheter.

Den enda fritidsaktivitet som ökat mer än konsertbesök är restaurang- och cafébesök, enligt en rapport från Kulturrådet. Även det ett tecken på att publiken vill ut och uppleva. Och de vill ha unika upplevelser – ”I Was There” upplevelser, som stärker det personliga varumärket. Tillfälliga butiker, klubbar och restauranger som bara är öppna under en begränsad tid är ett växande fenomen. Den tillfälliga restaurangen Nomiya i Paris är ett exempel. Restaurangen är en glaslåda som sänkts ner över taket på konsthallen Palais de Tokyo i Paris. Här serveras lunch och middag – men bara under en tolvmånadersperiod. Klädmärket Pradas Kongoinspirerade sexmånadersnattklubb i London är ett annat exempel. Och trenden med tillfälliga butiker tog nyligen ytterligare ett steg i New York där 303 Grand har en tillfällig butik som de kallar Clairvoyant ”one of the most unique retail experiences ever to be found”. Under en begränsad period kan man köpa inslagna paket som man inte vet vad de innehåller – och inte nog med det: en spådam väljer ut paketen till dig.

Och till publiken som vill ut och uppleva byggs det nu också arenor. Det planeras en ny Stockholmsarena som ska svälja 40 000 personer och Swedbank Arena med plats för cirka 65 000 åskådare ska byggas i Solna. Bara de senaste 10 åren har det byggts 45 nya scenhus i Norden och ett flertal nya idrottsarenor planeras i Sverige. För att kalkylerna för dessa stora scenbyggen ska gå ihop måste man arrangera cirka 100 evenemang per år. Vem och vad ska fylla alla dessa scener med kvalité?

De stora mediehusen är redan en erfaren och publik innehållsleverantör. Och de äger redan marknadsföringskanalerna. Tidningar har också blivit duktigare på att interagera med sin publik – och publiken vill interagera med dem. En allt större idrotts- och nöjesindustri växer fram. Skulle tidningsindustrin som i hundratals år har förädlat läsupplevelsen kunna skapa affärer på dessa nya upplevelsescener?

Ett avslutande exempel som kopplar ihop konsumenternas efterfrågan av nya (läs) upplevelser och papperstidningen. Den unika engångstidningen Panorama gavs ut nyligen i San Fransisco. Den började säljas för 5 dollar, men på grund av köbildning fick man höja (!) priset till 16 dollar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s