Tankar om e-papper och läsplattor

Måndagen bjöd på en intressant om än aningen tidspressad diskussion med Bonniers R&D-team.  Diskussionen handlade främst om tankarna bakom Mag+-prototypen som man nu arbetar vidare med för att kunna testa skarpt och framtidsutsikter för läsning på handhållna devices. Några tankar som jag gick därifrån med och som jag tror att flera medieföretag kan inspireras av när det gäller att stärka positionerna inför en marknad med nya lästerminaler:

Fokusera på innehållet och paketeringen, inte bara på distributionen. I många sammanhang när det talas e-papper och läsplattor ligger fokuset på distributionen – hur kan vi bygga en distributionskanal som gör att man kan ta betalt. Men hur önskvärt det än är att ta kontrollera distributionen och betalningsledet är det ju meningslöst om det inte finns något att ta betalt för. Produkter som är någonting annat än det som finns gratis på nätet idag (och som ju kommer att vara ständigt tillgängligt även från kommande läsplattor). Här tycker jag att det är inspirerande att titta på Bonnier som helt fokuserar på att skapa en läsarupplevelsen, trots att det fortfarande finns väldigt många frågetecken kring hur distributionen kommer att se ut.

Utgå från olika läsarbehov i olika situationer. Mycket av Bonniers arbete med Mag+ handlar om att återskapa den bakåtlutade, lugna och avskärmade känslan från magasinsläsning. Det här tangerar begreppet ”Golden Time” som Marco Koeder på Cyber Media redogjorde för när vi träffade honom i Tokyo. Koeder har tillsammans med forskaren Philip Sugai noterat att konsumtion av innehåll på mobiler grovt kan delas in i två typer: ”Golden Time” (längre sessioner av koncentrerat läsande och tittande) och ”in-between time” (korta stunder för exempelvis snabba nyhetsuppdateringar).

”Golden Time”-konsumtion bör rimligen bli ännu viktigare på större devices än de är på mobiltelefoner, och för nyhetsföretag bör det  gå att skapa värde i båda situationerna, om man tydligt differentierar de två. Längre historier som går att försjunka i för ”Golden Time-konsumtion” och snabba uppdateringar, push-nyheter etc som passar för ”In Between-Time”. Det här kan även vara intressant att sätta i relation till annonstänkande, eftersom lässituationen också påverkar köpbeteenden. Det är exempelvis under ”Golden Time” som konsumenter fattar köpbeslut och genomför transaktioner.

Använd de kanaler som finns idag för att få fördelar imorgon. Alla medieföretag har ju inte möjligheter att som Bonnier satsa enorma belopp på att bygga  prototyper för produkter som inte finns än. Men det går ju att experimentera med de kanaler som finns idag. Jag tror att medieföretag har allt att vinna på att pröva sig fram med exempelvis iPhone-applikationer för att lära sig om hur man kan paketera innehåll så att det upplevs som ett mervärde i förhållande till de befintliga sajterna. Det medieföretag som har en tydlig idé om vilket mervärde man kan erbjuda läsare i nya kanaler får också möjlighet att vara snabbfotade när marknaden visar vilka prylar och betalmodeller som fungerar.

E-pappret är dött – länge leve läsplattorna. Bonnier har lagt mycket tid och energi på att scanna av marknaden för kommande läsplattor, och en av slutsatserna tycks vara att den är precis så oöverblickbar som den ser ut på håll. Hårdvarutillverkare, innehållsleverantörer, distributionsföretag – det dyker upp nya aktörer hela tiden, och det går i många fall inte att renodla vilka förretag som faller i vilken kategori. I det perspektivet fick vi väldigt få ledtrådar om hur en framtida marknad kommer att se ut. På en punkt verkar man dock ha en tydlig bild (och samma bild som många andra): renodlat e-papper (e-ink) är en relativt ointressant teknik, framtiden ligger i multifunktionella tablets. Sara Öhrvall pekade på Mary Lou Jepsens Pixel-Qi som den teknik som slutligen slog spiken i kistan för e-ink-tekniken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s