QUE?

Igår möten med Barbro Osher, svensk generalkonsul, David Nordfors vid Stanford och Plastic Logic som visade upp sin nya e-läsare QUE (lanseras i april)

Det bestående intrycket från demonstrationen av QUE är att den knappast kommer att göra några stora avtryck på hur vi konsumerar medier i framtiden. Upplevelsen kan beskrivas med orden fult och långsamt, känslan var att åka 10 eller 15 år tillbaka i tiden. Dessutom blir plattan relativt dyr (6-700 dollar). Anna skriver mer om detta här.

Innehållet till QUE ska säljas via en helt låst butik som Plastic Logic driver i samarbete med Barnes & Nobles, och där en prenumeration på exempelvis USA Today kostar 14 dollar i månaden. Just nu sitter man därför och kontaktar tidningar enskilt för att få in mer innehåll. (Dock enbart i USA, eftersom plattan åtminstone under 2010 bara kommer att säljas här.) Hur intäktsdelningen ser ut fick vi inte veta mer än att det sades att den varierar. Det har ryktats att den ska vara mer förmånlig än för Amazon, men på en direkt fråga fick vi svaret att Plastic Logic inte ser just intäktsdelningen som någon viktig konkurrensfördel gentemot Amazon.

I mina ögon skulle det räcka med att Apple på torsdag presenterar en iPhone med större skärm för att QUE ska kännas helt onödig. Och den produkt Apple håller på att ta fram (oavsett hur mycket som offentliggörs på torsdag) kommer med största sannolikhet att vara mer än så.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s