iPad – ingen räddning, men en viktig pusselbit

Så kom då i förra veckan Apples nya tablet, iPad, efter mycket hype och hysch-hysch. Det har sagts, tänkts och skrivits så mycket om den att vi helt enkelt har släppt den frågan här de senaste dagarna. Medieindustrin hade högt ställda förväntningar, och som så ofta när förväntningar är skyhöga, hördes en hel del negativa och besvikna kommentarer när man till slut fick se den. Medan andra imponeras av iPad.

Utan att göra gemensam sak med vare sig hyllningskör eller avrättningspatrull så kan man konstatera att utan vettigt innehåll är iPaden givetvis värdelös. Och om den bara blir ett nytt fönster för att surfa på befintliga webbsajter finns  inga rimliga utsikter till nya intäkter för medieföretag.

Med det sagt finns det givetvis finns potential i en sådan här produkt. I synnerhet när det handlar om att förmedla en upplevelse till läsarna. Och om man kan få upplevelsen att kännas som ny och mer användarvänlig eller värdefull än de mediekanaler som finns idag bör det i rimlighetens namn också vara möjligt att tjäna pengar på det.

Här har det också höjts kritiska röster kring det faktum att iPaden är låst till Apples distributionssystem vilket både begränsar kontrollen över innehållet och möjligheterna att tjäna pengar. Men förmodligen borde medieföretag snarare fokusera på frågan: Hur ser det optimala dagstidningsformatet för iPad ut? Vilket i sin tur bygger på att förstå kärnan i läsplattans funktion. Vad är det som gör just den här läsplattan unik, till skillnad från en dator eller mobil? Vad är den bra till? I vilka sammanhang kommer konsumenterna att använda den, och inte sin dator eller telefon? Och sen måste innehållet utformas med tanke på vad läsplattan kan göra och vad konsumenterna verkligen gör med läsplattan.

Att hitta svaren på de här frågorna är en gemensam utmaning för hela mediebranschen (och borde rimligen vara intressant även för Apple, varför är det ju lite tråkigt att det inte redan från början fanns något ”iNewspaper” motsvarande iBook-formatet för böcker, det hade åtminstone kunnat vara en start att utgå från). Det finns inga givna svar eftersom plattan inte finns på marknaden ännu. Men en hel del bör man rimligen kunna lära sig utifrån erfarenheter från webben och mobilen, inte minst de senaste årens försök med iPhone-applikationer. Forskning kring hur mobila mediekonsumtion skapar värde för användare (genom att exempelvis låta användaren omfamna eller fly sin fysiska miljö) ger andra ledtrådar. Och experiment som det som Bonnier R&D bedrivermed relativt stor transparens kan ju även andra inspireras av.

Så kan iPad och de läsplattor som lär följa rädda tidningsindustrin? Nej, naturligtvis inte. Men det är en ny och spännande distributionskanal för medieinnehåll. Och för medieföretagen handlar det om att erbjuda innehåll till alla typer av befintliga mediekanaler, och på något sätt integrera de olika kanalerna på ett meningsfullt sätt. Samtidigt är det viktigt att inte stirra sig blind på en enskild läsplatta eller en tablet som iPad, utan komma ihåg att de är en del i en längre utvecklingstrend kring digitala medier och nya mediekanaler. Och iPad är definitivt en viktig pusselbit i den utvecklingen.

Nieman Journalism Lab har i sin veckosammanfattning med en översiktlig genomgång av internationella reaktioner på iPaden ur ett medieföretagsperspektiv. Same Same But Different har i sin veckogenomgång samlat röster från främst svenska bedömare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s