Journalistkåren blir kvinnligare och mer idealistisk

Hur står det till med de journalistiska idealen på en föränderlig mediemarknad? De lever och har hälsan, enligt en avhandling från Jenny Wiik vid Göteborgs universitet. Avhandlingen visar att de journalistiska idealen har växt sig allt starkare mellan 1989 och 2005. Samtidigt har dock en mer marknadsliberal hållning smugit sig in.

Den viktigaste förklaringen till att de journalistiska idealen har växt i betydelse är enligt Wiik att journalistkåren består av allt fler kvinnor. Andelen kvinnor i yrket har ökat från en tredjedel 1989 till hälften av samtliga journalister 2005. Och kvinnor har enligt studien ett betydligt striktare förhållningssätt till de journalistiska idealen än män som beskrivs som mer ”avslappnade” i förhållande till idealen.

Jämfört med för tjugo år sen har journalistkåren också blivit mer homogen i synen på sin professionella roll. Det finns idag färre som sticker ut åsiktsmässigt, och man har ungefär samma syn på sina yrkesideal.

Även om idealen fortfarande är starka har de gradvis svängt på ett par punkter:

  • För tjugo år sen tyckte journalisterna att det var viktigare att de i sin yrkesroll påverkade den allmänna opinionen och var språkrör på lokal nivå. Det har nu nästan helt försvunnit. Jenny Wiik tolkar det som att journalisters roll i den offentliga sfären har blivit allt mer komplicerad och att ett sätt att hantera detta är att helt dra sig undan den sortens frågor.
  • Man är också mer positivt inställd till liberala värden och marknadsvärden, vilket Jenny Wiik anser beror på att journalisterna har tagit till sig de värden som finns i medieföretagen. Med det har även följt ett ökat fokus på försäljning och läsarnas behov. Samtidigt har journalistik som syftar till förströelse blivit mer kontroversiell och ses idag som kommersiell i negativ mening.

Om man ska tro Wiik är dagstidningsbranschens problem idag alltså inte ett resultat av förflackning av de journalistiska idealen. Problemet idag kanske snarare är att journalisternas ideal inte stämmer överens med läsarnas? Att det journalisterna anser att läsarna behöver, inte längre alltid är det som läsarna själva uppskattar eller vill ha. Sedan måste man också kasta in en brasklapp om att ganska mycket kan ha hänt sedan fältperioden.

Lämna en kommentar