Två av tre unga vill betala för tidningsprenumerationer i iPad – eller?

En ny undersökning från comScore visar att amerikanska konsumenter är häpnadsväckande positiva till att betala för innehåll i e-läsare och plattor som iPad.  Och lika iögonenfallande är skillnaden i betalningsvilja mellan olika grupper:

  • Av konsumenter som sedan tidigare äger en iPhone eller iPod Touch säger sig mer än hälften, 52 procent, vara beredda att betala för tidningsprenumerationer för e-läsare, jämfört med 22 procent i befolkningen som helhet.
  • Unga vuxna (25-34 år) sticker iväg ännu mer – 68 procent säger sig vara villiga att betala för prenumerationer.

Om resultaten stämmer så låter det som att det är dags att börja producera prenumererade tidningsappar. Och främst fokusera på unga läsare och på den publik som redan idag har iPhone eller iPod Touch. Samt förmodligen även att bygga en relation med användaren även i den kanalen, så att man blir ett naturligt val för de användare som ”växlar upp” till iPad (37 procent av iPod Touch-användarna räknar med att sluta använda iPoden om man köper en iPad).

Brasklappen då: Betalningsvilja generellt har visat sig väldigt svårt att undersöka genom enkäter, och det blir knappast lättare när det gäller en produkt som ingen av de svarade ens har testat. comScore är ett seriöst institut, men resultaten när det gäller betalningsvilja är så höga om man jämför med andra liknande undersökningar att man blir lite misstänksam. En annan klurighet är att samtidigt som många säger sig beredda att betala för innehåll så säger bara 26 procent att man räknar med att köpa appar från App Store.

Samtidigt – även bortsett från de generellt höga nivåerna kvarstår att de stora skillnaderna mellan olika grupper är intressant. Några andra intressanta resultat:

  • Två av tre konsumenter känner till iPaden trots att den inte finns på marknaden ännu. Det är lika höga siffror som för Kindle och mer än dubbelt så höga som för Barnes&Nobles Nook som funnits sen oktober. Rätt fascinerande om än inte särskilt förvånande.
  • 15 procent säger att de allvarligt funderar på att köpa en iPad de närmaste tre månaderna. Det ligger i nivå med Kindle (en procentenhet över), som sex procent uppger att de har köpt.
  • Den vanligaste aktivitet man räknar med att använda iPaden till är att surfa på nätet. Men det är ändå bara 50 procent som svarar så. Läsa böcker, läsa tidningar, titta på video, lyssna på musik, använda som kalender, lagra foton ligger alla på mellan 30 och 40 procent. Kontentan är nog helt enkelt att man inte vet vad man kommer att använda iPaden till.

2 svar till “Två av tre unga vill betala för tidningsprenumerationer i iPad – eller?

  1. Pingback: Veckan i länkar (12) « Spektrabloggen

  2. Pingback: En vän att lita på « Svempae's Blog

Lämna en kommentar