Nyheter som sociala spel

I samband med vår Japanresa genomförde vi en fokusgrupp med de tre ungdomar som var med. Och en sak som kom upp var att man efterlyste nyhetsmiljöer som påminner om online-spel.

En poäng med just online-spel till skillnad från andra spel är att de har ett socialt element, vilket blir allra tydligast i spel som Mafia Wars och Farmville som är helt integrerade i sociala nätverk. Och när dataspelsbranschen samlades i San Francisco förra veckan konstaterade man att det är just i sociala spel som branschens framtid ligger.

Och det kanske även gäller för dagstidningsbranschen? Våra unga spanares idéer verkar i alla fall gå igen i vad en del av experttyckarna tog med sig från digitalmässan  SXSW som avslutades igår.

Jeremy Littau, journalistikprofessor vid Lehigh University, säger sig ha fått sin största aha-upplevelse från en diskussion om hur man skapar meningsfulla kontexter kring digitalt innehåll, och han föreslår att just sociala spelmoment kan vara vägen dit för tidningar. Även Michael Donohoe, utvecklare på New York Times säger sig i en intervju med Poynter ha blivit inspirerad av tanken på att använda spelscenarier för att skapa läsarlojalitet. Så mycket att han kommer att utforska det för New York Times räkning och att det sannolikt kommer att influera en del av tidningens projekt framöver.

Lämna en kommentar